
The State of State
Media

A GLOBAL ANALYSIS OF THE EDITORIAL
INDEPENDENCE OF STATE MEDIA BASED ON
THE STATE MEDIA MATRIX (2022 EDITION) 

AUTHORS
Marius Dragomir  &
Astr id Söderström

Media and Journalism Research Center 



Marius Dragomir
Marius Dragomir is the Director of the Media and Journalism Research Center. He
previously worked for the Open Society Foundations (OSF) for over a decade. Since 2007,
he has managed the research and policy portfolio of the Program on Independent
Journalism (PIJ), formerly the Network Media Program (NMP), in London. He was also one
of the main editors for PIJ's flagship research and advocacy project, Mapping Digital
Media, which covered 56 countries worldwide, and he was the main writer and editor of
OSF’s Television Across Europe, a comparative study of broadcast policies in 20 European
countries. He is now running the Media Influence Matrix, a global research project looking
into power relations and undue influence in news media and State Media Monitor, the
world's largest study of state media.
Marius has spent the past 15 years in the media research field, specializing in media and
communication regulation, digital media, governing structures of public service media
and broadcasting, spectrum management, and ownership regulation. He has authored
expert studies and articles on journalism and media policies that have been published
and translated in more than 60 countries. He started his career as a journalist some 25
years ago in his native Romania where he worked for several local dailies, radio, and TV
stations. Since 1999, he has been working for English-language media. In 2015, he founded
MediaPowerMonitor, a community of experts in media policy covering trends in
regulation, business, and politics that influence journalism.

About the authors

About Media and Journalism Research Center 

Astrid Söderström
Astrid Söderström is a political science student at McDaniel College Budapest, with a
minor in journalism. She was a research intern at the Media and Journalism Research
Center in the summers of 2021 and 2022, delving into the State of State Media project on
both occasions. Previously, she has been working as an administrative assistant for open
access journals as well as in different data-related projects.

The Media and Journalism Research Center is a media research and policy think tank that
seeks to improve the quality of media policymaking and the state of independent media
and journalism through research, knowledge sharing and financial support.

https://cmds.ceu.edu/media-influence-matrix-whats-it-all-about


Introduction
          
Key Findings

Regional Trends
     Europe
     Eurasia
     Sub-Saharan Africa
     MENA
     Asia
     Latin America

State Media: Where To Next?

Methodology

Global List of State Media

Table of Contents

1

3

12
12
16
20
23
27
31

34

35

38



This study is an updated version of an analysis focused on the editorial
autonomy of state media worldwide, first published in 2021, using a new
typology to research state-administered media that was introduced as part of
the same analysis. The 2022 study covers a total of 157 countries, six more than
in 2021. The data used for the analysis was collected over the course of the past
five years as part of the Media Influence Matrix project carried out by the Media
and Journalism Research Center. The study also uses historical data collected
by the paper’s main author, Marius Dragomir, through older research projects
including Television Across Europe and Mapping Digital Media (see
Methodology).

The development of a new typology to study state media was prompted by the
need for more sophisticated and nuanced research methods able to capture
the complexity of today’s state media. The State Media Matrix, as we called this
new taxonomy, is going beyond the reductive dichotomy that distinguishes
between the worst (state-controlled outlets) and the best (independent public
service media), aiming to capture nuances related to how state media perform
editorially and how that performance is influenced by different geographical
contexts, or political and economic situations in various periods of time.

The State Media Matrix establishes a classification of state media according to
three key factors that affect their independence: funding,
ownership/governance and editorial autonomy. The Matrix (see the figure
below) was described in detail in the study’s inaugural year(1). The research
that fuels this study is available online on a platform that is regularly
updated(2).

The goal of the 2022 study is to present the latest trends in state media
globally, with a focus on how these operations are funded and managed, and
how their editorial autonomy is protected.

Introduction

1

(1) Marius Dragomir & Astrid Söderstrom, “The State of State Media: A Global Analysis of the Editorial Independence of State Media and an
Introduction of a New State Media Typology,” available online at
https://cmds.ceu.edu/sites/cmcs.ceu.hu/files/attachment/article/2091/thestateofstatemedia.pdf
(2) See www.statemediamonitor.com..

https://cmds.ceu.edu/sites/cmcs.ceu.hu/files/attachment/article/2091/thestateofstatemedia.pdf
http://www.statemediamonitor.com/


2



The government control over the state media remained extremely high in the
past year, according to data gathered using our State Media Matrix. Some 84%
of the 595 state-administered media entities in 157 countries covered by this
report lack editorial independence, up from 80 % last year(3). There are now
two regions where state media lacking editorial independence account for
over 95%: Sub-Saharan Africa (98%) and Eurasia (97%).

Nearly 80 % of the 493 media outlets whose editorial agenda is controlled by
the government in various ways are media companies that fall into our state-
controlled media category comprising outlets predominantly funded,
managed and editorially controlled by the government (the model with the
highest level of state control).

A concerning trend noticed in the past year is the loss of editorial
independence by more media outlets. A total of nine media entities, in
countries such as Armenia, Tunisia and Jordan, lost their editorial autonomy,
being relegated to an inferior model. Equally concerning, the situation of state
media worsened in already highly-controlled media environments in Eurasia,
MENA region and Asia, a result of global geopolitical developments and
events such as the Russian invasion of Ukraine, the Taliban takeover of
political power in Afghanistan, and political instability in Yemen and Tunisia.
In Asia and MENA, the state-controlled type of media outlet accounts for 74%
and 63% of all their state media, respectively.

At the same time, no state media company gained editorial independence
within the past year(4). There are 102 state media that have editorial
independence, of which only 19 qualify as independent public service media
(the model with the highest level of independence in all areas). Most of them,
a total of 12 outlets, are based in Europe, and most of the independent public
media in Europe, a total of eight, are based in six Western European countries
(Austria, Germany, Sweden, Switzerland, UK, and the Netherlands). The rest of
them are one in Southern Europe (Portugal) and three in Central and Eastern
Europe (Czechia and Lithuania).

Key Findings

3

(3) A change in our methodology on counting the entities is partly responsible for the year-on-year increase. In 2022, we also added six
more countries to the project. Yet, the figures also reflect a worsening trend. Overall, the number of state media entities increased by 49
since 2021, in all regions apart from Asia and Latin America and the Caribbean. In Kazakhstan, Ukraine, Nigeria, Ethiopia, Iran, Morocco and
Algeria, the increase is due to the methodological change, which added 32 new state media companies, all of which fit in one of the three
models lacking editorial independence (SC, CaPu or CaPr). However, the total number of media entities in these three categories (SC,
CaPu and CaPr) combined increased by 57 outlets between 2021 and 2022.
(4) With the inclusion of more countries in our 2022 study, two editorially independent outlets were added to our database, namely Radio
Liechtenstein and the Icelandic National Broadcasting Service (RUV), both fitting the ISFM model. Yet, historically, they have been
editorially independent.



In contrast, there are no independent public media outlets in Eurasia, Sub-
Saharan Africa, Latin America and MENA, a strong indicator of the widening
gap between the quality and reliability of news and information in the West
and the dire lack of high-quality news output in the rest of the world.

On the other hand, the situation has not improved in Europe, either and state
media in the region are faced with numerous threats as governments and
political groups are stepping up efforts to gain more control of the media.

First, although Europe has a high number of independent state media, many
of them are in the independent state-funded and state-managed category,
which is the most at risk from an editorial point of view. A total of 29 media
outlets in this category in Europe present the highest risk to lose their
editorial independence and slide into the state-controlled category, which is
something that happened to Radio y Televisión de Andalucía (RTVA) in Spain. 

Second, Europe is faced with a high incidence of cases of captured media
outlets, 32 media outlets, more than a third of all such cases worldwide. A
total of 21 of them are media outlets with private ownership, mostly oligarchic
structures that have ties with state authorities and that follow an editorial line
ostensibly supportive of the government. 

The number of these outlets is only increasing, with newly founded outlets in
Poland, Serbia, and Slovenia. It is also notable that the public media in Poland,
Hungary and Turkey fall into the state-controlled category, which shows the
extreme degree of media capture in these countries where both the public
media sector and a vast part of the private media markets come under
government control(5).

4

(5) For more about what media capture is and especially how it works in reality, see Marius Dragomir, “Media Capture in Europe,” MDIF,
May 2019, available at https://www.mdif.org/wp-content/uploads/2019/07/MDIF-Report-Media-Capture-in-Europe.pdf (accessed on 15
August 2021).

https://www.mdif.org/wp-content/uploads/2019/07/MDIF-Report-Media-Capture-in-Europe.pdf


5



Incidence of government control in state media

6



7



8

Editorial independence in state media



9



10



11



Europe is characterized by a decent amount of independent state media, by
far the highest in the world. However, the share of the four models of
independent state media in our matrix (independent public media,
independent state-managed, independent state-funded and independent
state-funded and state-managed media) went down to a tad above 50% from
about 54% of all state media in Europe last year, an indication of slight
deterioration.

Our European state media sample this year has nine new entities, with added
countries such as Iceland, Liechtenstein and North Macedonia, and
companies such as Polska Press in Poland, TV Pink and Informer in Serbia, or
SiolNET in Slovenia. Additionally, our research on Monaco and Luxembourg
concluded these two states lack state media companies(6).

Overall, the number of captured and controlled media models increased the
most due to the emergence of new captured media as well as independence
in media companies such as Radiotelevizija Slovenija (RTVSLO) and Slovenian
News Agency (STA), and Radio y Televisión de Andalucía (RTVA) in Spain
coming under attack. 

In spite of these developments, the independent state-funded and state-
managed media models are still the most spread in Europe. The European
continent is also home to the highest number of independent public media
systems in the world, with 12 independent public media corporations located
there.

Regional Trends

12

(6) In Luxembourg, the private owned broadcast group RTL is receiving government funds to produce and air public service
programming, which prompts various people to refer to it as a “quasi-public” broadcaster. Yet, RTL remains a privately owned,
commercially funded media operation, not fit for any category in our State Media Matrix. The country has no form of state-administered
media.

Europe



13



What is striking about Europe is a still-wide gap between west and east,
which seems to have been only further widening since last year. Some 47% of
the independent state media in Europe and eight out of the 12 independent
public media outlets are based in Western and Northern Europe (for more
about the regional classification, see Annex. Global list of state media).

Nonetheless, even the independent state media in the west are facing risks. In
Denmark, political parties, especially those on the right, have been attempting
to trim the budget of the public broadcaster DR, raising fears of political
control. In Austria, although the law prevents politicians from becoming
members of the Foundation Council, the highest governance body at the
Austrian public broadcaster ORF, the station has come under increased
political attacks in recent years as right-wing parties in particular, critical of
the ORF, have repeatedly called for the license fee to be abolished, a move
that is expected to shake the station’s independence.

In spite of such attacks, however, the public media in Western and Northern
Europe continue to command high levels of trust and produce high-quality
programming, often protecting their independence thanks to a vibrant civil
society that reacts against attempts by politicians and state authorities to
control their operations.

In contrast, the state media in Central and Eastern Europe and Turkey
continue to act mostly as government mouthpieces, outlets in this region
accounting for more than 86% of all state-controlled and state-captured
media in Europe. That is the result of more than three decades of repeated
failures to reform the state media in the region after the collapse of
communism in 1990. Less than a fifth of the 59 state media in the region are
independent, a decline from nearly a quarter last year. Such independent
outlets include news agencies such as BTA in Bulgaria and CTK in Czechia.
Only two countries in the region feature the independent public media
model, namely Czechia (Czech Radio and Czech Television) and Lithuania
(LRT).

14

https://medialandscapes.org/country/austria/policies/media-legislation


A very concerning trend in the region is the rise of the private capture model
where state authorities and political parties in power gain control over the
editorial agenda of numerous privately owned media outlets. Not only are all
21 media groups fitting this model based in four countries in this region,
namely in Hungary, Poland, Serbia and Turkey, but some of these groups are
media conglomerates consisting of large portfolios of media outlets
(including broadcast and print media and internet portals), which have an
enormous market power. 

For example, KESMA in Hungary (which in our typology is presented as one
media entity) runs around 500 media outlets in all media segments. Common
for these four countries is also the government control of their national public
media, MTVA in Hungary, TVP and Polskie Radio in Poland, RTS and RTV in
Serbia, and TRT in Turkey. 

But in spite of the dire situation of the state media in Central and Eastern
Europe and Turkey region, there is still room for worse. Since 2019, for
example, the public broadcast group RTVSLO and the news agency STA in
Slovenia have been under attack as right-wing parties have tried to erode
their financial stability. These attacks prompted a change in their typology,
per our State Media Matrix.

Finally, the Southern Europe region does not do much better than the Eastern
Bloc. With the exception of a few independent news agencies (in Cyprus,
Greece and Portugal), a sole outlet fitting the independent public media
model (RTP in Portugal) and the network of regional television channels in
Spain most of which retain their editorial independence (in spite of a raft of
other problems), the state maintains its control over the state media in all of
these countries (CyBC and BRTK in Cyprus, ERT in Greece, RAI in Italy, PBS in
Malta and RTVE in Spain).

15



The condition of state media in the Eurasian region continued to look bleak,
the state playing a dominant role in the national media environments. The
state media operations in these countries, many of which are traditional
media such as television and radio, are numerous and reach a large audience.
Their popularity makes them attractive for governments, which use them as
tools to propagate their agenda.

A high percentage, 97% of all 70 Eurasian state media are editorially
controlled by the government, an extremely high rate by any standard and an
increase from last year. Moreover, some 80% of all Eurasian state media fall
into the state-controlled media model. The rest are captured media models.
They include Channel One, Gazprom Media and National Media Group in
Russia, funded predominantly by ad revenue and fitting the captured
public/state-managed model, and a spate of media outlets from Azerbaijan
such as Azad Azerbaijan or ARB Media Group, which fall into the captured
private media category. 

Each of the 70 state media companies covered by the study in Eurasia runs a
variety of news outlets, including newspapers, television and radio stations,
and internet portals, an indication of the sheer scale of the government’s
presence in the region’s media. Furthermore, since last year, the number of
state media companies in the region has increased by more than ten.
Although this is partly due to changes in our methodology, which affect
Kazakhstan and Ukraine, there is also a string of newly identified state media
outlets run by the Russian government. Some of them were introduced in our
database following the Kremlin's tightened grip on their editorial line,
especially as a result of the war in Ukraine that started in February 2022. 

16

Eurasia



As the information war is intensifying internationally and Russia came under
harsh criticism in the media, especially in the west, the Russian-based media
are coming under growing pressure to bow to directions from the state
authorities in Moscow. Outlets that did not fall in line had to shut down(7).

In Russia, the state controls 21 media companies, most of them known as
being mouthpieces for the Kremlin. Many of them influence other countries in
the region due to their popular rebroadcasting, for example Mir in Belarus and
Kazakhstan, and Channel One in Moldova. In addition to that, the influence of
Russian media has extended in recent years to Western countries where they
function merely as tools to spread pro-Russian propaganda, disinformation,
and anti-Western narratives(8). This has prompted some countries to take
action against Russian media. 

Especially since Russia attacked Ukraine in February 2022, an increasing
number of countries, including some with a large Russian speaking
population such as Moldova(9), took bold steps to curb the Russian
propaganda by outrightly banning some of its media operations. Often,
however, content from Russian propaganda channels is still distributed to
international audiences either via groups and pages on social media(10) or
through newly established media outlets disguised as independent.

In fact, in the past few years, identifying Russian influence in the foreign
media has become increasingly difficult as the Russian government is
assiduously building a growing network of foreign-oriented media operations,
of which the government remains secretive. Many online portals are hard to
track and document, making it difficult for journalists and experts to detect
state control. As a result, the number of media outlets that operate outside
the Russian borders, affiliated in one way or another with the Russian
government, is believed to be much higher than what has been documented
so far.

17

(7) Niko Vorobyov, “Meduza editor: ‘Russia’s state media is terrifyingly effective’,”Al Jazeera, 7 April 2022, available online at
https://www.aljazeera.com/news/2022/4/7/meduza-editor-kovalyov-there-is-no-media-landscape-in-russia (accessed on 22 August 2022).
(8)  Mark Scott, “Inside Russia’s state-media propaganda machine,” Politico, 28 September 2020, availabel online at
https://www.politico.eu/article/russia-propaganda-disinformation-rt/ (accessed on 11 August 2021).
(9)  Madalin Necsutu, “Moldova Bans Russian Media to Counter Propaganda Over Ukraine,” Balkan Insight, 22 June 2022, available online
at https://balkaninsight.com/2022/06/20/moldova-bans-russian-media-to-counter-propaganda-over-ukraine/ (accessed on 22 August
2022).
(10)  “RT and Sputnik: Kremlin-backed media evading EU ban on content, says report,” Euronews, 6 May 2022, available online at
https://www.euronews.com/my-europe/2022/05/04/rt-and-sputnik-kremlin-backed-media-evading-eu-ban-on-content-says-report
(accessed on 22 August 2022).

https://www.aljazeera.com/news/2022/4/7/meduza-editor-kovalyov-there-is-no-media-landscape-in-russia
https://www.politico.eu/article/russia-propaganda-disinformation-rt/
https://balkaninsight.com/2022/06/20/moldova-bans-russian-media-to-counter-propaganda-over-ukraine/
https://www.euronews.com/my-europe/2022/05/04/rt-and-sputnik-kremlin-backed-media-evading-eu-ban-on-content-says-report


18



All of the countries in our Eurasia sample have very few, if any, safeguards to
enforce editorial independence. Countries in the region, including
Azerbaijan, Belarus, Russia, and all Central Asian nations covered by this
study, have some of the most restrictive and dangerous media environments
in the world. Media workers are facing harsh government control, risking
fines and threats on a regular basis if they do not toe the line(11).

Most state media are run by those in power, governed directly by the state or
by state-run institutions. The rest are owned by powerful businessmen and
oligarchs who usually have ties with the ruling politicians. In Azerbaijan, for
example, the captured private media are owned by the family or close allies
of the country’s president.

The number of editorially independent state media in the region further
decreased since last year, going from an already scarce three to just two
media companies, the National Public Broadcasting Company (UA:PBC) in
Ukraine, which has experienced improved editorial independence after the
adoption of the Law on Public Television and Radio in 2014, and Teleradio-
Moldova, which enjoys protection through the Audiovisual Services Code as
well as an Ombudsman supervising its editorial performance. 

Although Public Radio of Armenia qualified as an independent state funded
and state managed media in the 2021 study, content analysis conducted as
part of the project found that its reporting has turned more biased in the
government’s favor within the past year, making it lose its independent
status.

19

 (11) Carl Schrek, “Russian TV Deserters Divulge Details On Kremlin’s Ukraine ‘Propaganda’,” RFERL, 7 August 2015, available online at
https://www.rferl.org/a/russian-television-whistleblowers-kremlin-propaganda/27178109.html (accessed on 11 August 2021).

https://www.rferl.org/a/russian-television-whistleblowers-kremlin-propaganda/27178109.html


Sub-Saharan Africa is overwhelmingly dominated by the state-controlled
media model, with some 98% of 125 state media outlets in the region (see
Annex. Global list of state media) being state-controlled or captured
public/state media, which is the highest incidence of state control in the
world. The figure is up by 1% since last year, the increase being mostly the
result of the methodology changes that affected the counting of state media
entities in Ethiopia and Nigeria, coupled with the inclusion of the state
controlled Malawi Broadcasting Corporation (MBC) in our sample.

We noted a typology change in the case of three media outlets, namely South
African Broadcasting Corporation (SABC), Radiodiffusion Télévision Ivoirienne
(RTI) and Tanzania Standard Newspapers (TSN). In all three cases, they moved
from the State Controlled (SC) model to the Captured Public/State Managed
(CaPu), technically an improvement, yet they continue to lack editorial
freedom.
There are only three independent state media entities in the Sub-Saharan
Africa region. One is Sidwaya, a media company run by the government of
Burkina Faso that consists of several print publications and the Burkina
Agency of Information (AIB), the country’s flagship news agency. Although it
relies on funding from the government and is subordinated to the Ministry of
Communication and Relations with Parliament, there are no formal editorial
rules forcing the media outlets run by Sidwaya to grant favorable coverage to
authorities. State authorities exert some influence in Sidwaya, yet we could
not identify in the past eight years any instances of editorial control by the
government. The other two exceptions are Société nouvelle de presse et
d’édition de Côte d’Ivoire (SNPECI), a state-owned publishing house in Côte
d’Ivoire whose main publication is Fraternité Matin, a widely read tabloid
newspaper that enjoys editorial freedom in spite of frequent pressures from
high officials, and Agence Ivoirienne de Presse (AIP), the official news agency
in Cote d’Ivoire, headquartered in Abidjan, which is predominantly funded by
the government and subordinated to the Ministry of Communications, yet
remains editorially autonomous.

20

Sub-Saharan
Africa



21



This considerable state control in the African media is the result of a long
period of failed experiments aimed at building vibrant public service media
across the continent, but also of the lack of financial sustainability of the
African media markets, which forced many publishers to accept the state
intervention to stay afloat.

Hendriek Bussiek, a media expert who authored a bevy of reports on African
broadcasting, wrote, “Government control over national broadcasters is
evident. National broadcasters largely have their boards appointed by the
government. They are owned, supervised and maintained by the government
and often run as government departments, with employees having the status
of civil servants.”(12)

Africa also has one of the highest rates of state ownership in the print media.
Nearly a fifth of all state-administered media players canvassed by our
research in Sub-Saharan Africa are print media publishers in countries such as
Burundi (Publications de Presse Burundaise, PPB), Mozambique (Sociedade
de Notícias), Tanzania (Tanzania Standard Newspapers), Zanzibar (Zanzibar
Newspaper Corporation, ZNC), Angola (Edições Novembro E.P.) or Namibia
(New Era), among many others.

Finally, news agencies across most of Africa remain heavily state-controlled.

22

 (12)  Hendrik Bussiek, “The failed reform of public broadcasters in Africa,” DW Akademie, 29 April 2016, available online at
https://www.dw.com/en/the-failed-reform-of-public-broadcasters-in-africa/a-19223613 (accessed on 4 March 2021).

https://www.dw.com/en/the-failed-reform-of-public-broadcasters-in-africa/a-19223613


The state media in MENA, the region consisting of the Middle East and North
Africa, are also heavily captured. Most of them are editorially controlled by
authorities: 84, or 96%, of the total 88 state media outlets. The share is 10%
higher than last year.

MENA also sports the highest incidence of captured outlets, according to our
State Media Matrix, some 33% of all being either a private or public captured
outlet. That is a significant jump from 24% in 2021, a result of both the
changes in our methodology (that affected media entities in Algeria, Iran and
Morocco), but also the appearance of new cases of captured media.

For example, as predicted in the 2021 version of this study, the political crisis
triggered by the resignation of the Tunisian prime minister in July 2021 had a
significant impact on the independence of the media. Within the past year,
four state media companies in Tunisia lost independence following an
introduction of “exceptional measures” by president Saied in July 2021, which
had a significant influence on our sample(13).

23

 Middle East and North
Africa (MENA)

(13)See Tunisia in State Media Monitor, available online at https://statemediamonitor.com/2022/05/etablissement-de-la-radio-
tunisienne-radio-tunisienne/.






24



Additionally, the Jordanian television broadcaster Al-Mamlaka lost its
independent status, being relegated to the State Controlled (SC) typology
after starting to follow a government-friendly editorial line and failing to cover
controversial topics, such as the King’s conflict with a former Crown prince or
Pandora Papers, an investigation that shed light on the King’s investments
abroad(14).

At the same time, the number of independent state media companies in
MENA decreased by six entities. They now make up only 4% of all state media
companies in the region, down from 13% in 2021. The few exceptions include
Israel where the state media enjoy some more editorial freedom, as well as
isolated examples of outlets such as Sky News Arabia in UAE and Iranian
Students News Agency (ISNA) in Iran. In Israel, the two state media
companies, Israeli Public Broadcasting Corporation (IPBC) and Galatz,
although under constant political pressures, are both independent, according
to our matrix.

Overall, the MENA region is home to a few heavily state-controlled media
systems, including Libya and Egypt in the Northern African region and
Bahrain, Iraq, Kuwait, Lebanon, Oman, Yemen and the Palestine Territories in
the Middle East. In these countries, journalists are faced with numerous
restrictions including laws that enable jailing critical journalists for spreading
fake news, the most favorite pretext lately used by the governments in the
region to lock up journalists. 

One key factor that influences the media in the region is the lack of stability.
Even if they manage to protect their independence for a while, media
companies are constantly at risk of falling under government control.
Particularly in the region’s failed states (Yemen, Syria, Libya), state media are
hardly able to operate independently. In these countries, it is even difficult to
properly identify state media as numerous entities, including political factions
and warlords, claim to be the legitimate state authorities. Indeed, for Yemen,
our database now includes media outlets controlled by the Houthi
government and the Presidential Leadership Council, resulting in four new
entities in the sample.

25

 (14)  Jennifer Holleis, “Pandora Papers: The king of Jordan's hidden property gems,” DW, 4 October 2021, available online at
https://www.dw.com/en/pandora-papers-the-king-of-jordans-hidden-property-gems/a-59403014 (accessed on 23 August 2022).

https://www.dw.com/en/pandora-papers-the-king-of-jordans-hidden-property-gems/a-59403014


The Houthi-affiliated Supreme Political Council (SPC) was established in 2016
to represent the political party of the late President Ali Abdullah Saleh and
the interests of the Houthi Movement. The Presidential Leadership Council is
the executive arm of Yemen’s internationally recognized government, which
was created in April 2022 in Riyadh with support from Saudi Arabia.

Finally, the MENA region has also seen the rapid growth of a cluster of pan-
Arabic and global media players, many of which are funded or managed by
governments. Most of them were founded in the region’s wealthy emirates,
Qatar, Saudi Arabia and the UAE. At the same time, Egypt has been also
investing in the satellite television sector in its ambition to influence the
region. 

Although these media outlets often produce high-quality news reporting,
they remain in majority under the control of the authorities that fund them,
rarely, if at all, daring to criticize their country’s political leadership.

26



The government plays a disproportionately high role in the state media in
Asia. Only 9% of a total of 125 state media institutions that were canvassed by
our research in Asia enjoy editorial independence, a slight decrease from the
year before. In all the others, the government exerts significant power, three
quarters of all the state media in Asia fitting the state-controlled media
category in our matrix.

27

 Asia



28



Asia features some of the closest and most controlled media systems in the
world, with countries like China, North Korea, Laos and Vietnam where the
government controls almost all the media outlets in operation. 

Since the Taliban takeover in Afghanistan one year ago, the work of journalists
in the country has become extremely difficult, too. As part of this
deterioration of media freedom, the national state broadcaster Radio
Television Afghanistan (RTA) has since lost its editorial independence, being
relegated from the ISFM category to the SC one. 

At the same time, China continued to play an outsized role in influencing the
media narratives in various ways. On the one hand, a number of Chinese state-
owned media outlets have been consistently boosting their content for
foreign audiences in recent years, often drawing the ire of various western
governments unhappy about the spread of Chinese propaganda on their own
soil. 

The American government, for example, has taken action in recent years
against these media outlets, labeling them as “foreign missions”, which
requires them to report their personnel and real estate properties to the State
Department(15).

On the other hand, China has increased efforts to extend its control over
various media outlets run in foreign countries in an attempt to either reach
out to the Chinese communities in the diaspora or influence the local
narratives, or both. The Chinese New Zealand Herald and Phoenix TV network
are such examples. At the same time, the decline of media freedom in Hong
Kong is to a large extent the result of the aggressive Hong Kong strategy of
the Chinese government aimed in recent years at controlling dissent by any
means. 

Not only did the government further cement its control over the Hong Kong
public broadcaster, but a slew of independent media outlets had to fold
during the past year(16).

29

(15) John Ruwitch, Michele Kelemen, “Trump Administration Labels 4 More Chinese News Outlets 'Foreign Missions',” NPR, 22 June 2020,
available online at https://www.npr.org/2020/06/22/881755421/trump-administration-labels-4-more-chinese-news-outlets-foreign-missions
(accessed on 11 July 2021).
 (16) FactWire Becomes Latest Hong Kong Media Outlet to Close,” VOA, 10 June 2022, available online at
https://www.voanews.com/a/factwire-becomes-latest-hong-kong-media-outlet-to-close-/6612528.html (accessed on 23 August 2022).

https://www.npr.org/2020/06/22/881755421/trump-administration-labels-4-more-chinese-news-outlets-foreign-missions
https://www.voanews.com/a/factwire-becomes-latest-hong-kong-media-outlet-to-close-/6612528.html


As in the case of Russia, the influence of the Chinese government in the media
abroad is believed by experts to be much wider than the cases identified thus
far. Through our research we have identified over 20 more media outlets in
various countries where the Chinese government is believed to have editorial
control. However, lacking sufficient evidence, we haven’t included these
media outlets in this project’s database. (See Methodology below)

On the more positive side, some isolated examples of independent state
media have been identified across the continent, including Kuensel
Corporation in Bhutan, Antara news agency in Indonesia and the Thai Public
Broadcasting Service (whose editorial autonomy goes through ups and downs
depending on the level of pressure from authorities). 

Finally, the two countries with by far the most independent state media in the
region are South Korea and Taiwan, homes to a raft of broadcasters and news
agencies that enjoy editorial freedom and little to no government
interference. Japan and Macao used to be on this list, yet government
pressures in recent years have had a negative impact on the editorial
performance of the public media in those two countries.

30



The state control model is dominant across Latin America and the Caribbean,
with almost three quarters of the 64 state media companies operating in the
region falling into this category. The nations with the highest levels of state
control in the region are Cuba, Venezuela and Nicaragua where the
government exerts influence over most of the media outlets operating in the
country.

31

Latin America and
the Caribbean






32



Compared to other parts of the world, the Latin America and the Caribbean
region has more independent state media entities, including PBC Jamaica,
Canal Once, IMER and Canal 22 in Mexico, SINART in Costa Rica, RTA in
Argentina and Televisión y Radio de la Universidad Nacional de Colombia.

Specific for Latin America is the presence of a university media sector
(consisting of broadcasters financed from the state budget but run
independently by universities such as UCR in Costa Rica, Universidad de San
Carlos de Guatemala, UTV in Honduras and TV Radio Unam in Mexico), and of
an indigenous population-focused media sector (where some of the outlets
are financed by the state such as Canal 5 TV Maya in Guatemala, Sistema de
Radiodifusoras Culturales Indígenas (SRCI) in Mexico and Sistema Nacional de
Radios de los Pueblos Originarios in Bolivia).

There were no changes in our sample of Latin American and Caribbean state
media or typologies since the 2021 version of this study.

33



The state of the state-administered media in the world is far from being
healthy. The number of independent state media continues to shrink as
reforms to transform state-administered media into independent public
media organizations have mostly failed all over the globe. At the same time, in
their attempts to keep up with the latest trends in the media field,
governments stepped up efforts to build stronger and more influential media
organizations whose main purpose is to promote and propagate their views,
interests and policies.

Although that has led to a massive growth of the state media as a sector, it
has not led to more independence, improved quality of reporting or diversity
of content. On the contrary, it continues to spur political polarization and
encroaches upon the quality of news reporting.

As governments across the world are now engaged in a harsh information war
following an extremely turbulent period characterized by a series of profound
economic and health crises as well as a steep decline of democracy, the future
of state media looks bleaker than ever especially given the turbulent
geopolitical events and developments that continue to shake the world. 

As expected, the power takeover by the Taliban in Afghanistan and the
political instability in Tunisia had a negative impact on the independence of
the state media in these countries. The Russian war against Ukraine further
worsened the situation globally, leading to more control over the media by
the Kremlin and an intensification of Russia’s efforts to boost its propaganda
channels abroad.

As put forward in last year’s study, it is precisely these threats to the
independence of state media and the shambolic state in which so many state
media in the world are that should prompt experts, journalists, civil society
and progressive political forces to renew efforts aimed at rebuilding the
public service media into resilient organizations able to protect themselves
from government pressures. The case for intervention is even more urgent
than it was last year.

Without such a concerted effort, the imbalance between a small group of
developed countries whose audiences have access to a rich, fact-based news
and information diet and high-quality content, and a vast array of nations
whose people are fed propagandistic information will continue to amplify,
with disastrous consequences for the world’s infosphere.

State Media: Where To Next?

34



The methodological foundation for this study is the State Media Database that
was created by Marius Dragomir in 2004 and updated as follows:
a). Global update (2006, 2010, 2013, 2020-2022);
b). Latin America (2006, 2012);
c). European countries, North America, Australia and New Zealand (2005,
2009, 2012, 2013, 2015, 2017, 2020);
d). Sub-Saharan Africa (2014);
e). Asia (various regions including parts of Eurasia) in 2005, 2008, 2012, 2015,
2019;
f). MENA (2015, 2019).

Methodology

35

Research process

Country coverage in 2022

During the latest update in 2022, six more countries were included as follows:
Iceland, Liechtenstein, Luxembourg, Monaco, North Macedonia in Europe and
Malawi in Africa. In Luxembourg and Monaco, no state-administered media
were identified.

Changes in methodology in 2022

Our methodology presents media outlets as individual entities that provide
media services on various channels (television and radio stations, print titles,
news portals). To be able to consistently compare trends across countries and
regions, In our analysis we count the media operators as entities not the
number of channels/assets these operators have in their portfolio. When such
entities have unusually large portfolios of outlets taken over as a way to
capture media (such as KESMA in Hungary), we mention that in the analysis.

In the 2022 update, we identified all media outlets that are run as individual
operators and counted them as entities. This change has affected a few
countries (such as Nigeria where as of this year we count all the outlets in
operation at the State Level, versus Federal Level, as separate entities). Where
state media are operated by one government unit/company, we continue
counting them as one entity.



The key criteria used in the creation and structure of the State Media
Database are threefold: a). funding; b). management and governance; c).
editorial control.

The methods used to categorize the state media are the following:

Step 1: Collection of data on

a). Funding: the budget of state media and the source of funding
Sources:
Tier 1 sources: annual reports of state media, legal acts that establish the
funding model of state media
Tier 2 sources: media articles, NGO reports, academic reports
Tier 3 sources: interviews with media experts or sources in the media outlet,
information from investigative reports

b). Management and governance
Sources:
Tier 1 sources: annual reports of state media, legal acts that establish the
governance model of state media
Tier 2 sources: media articles, NGO reports, academic reports
Tier 3 sources: interviews with media experts or sources in the media outlet,
information from investigative reports

c). Editorial control
Sources:
Tier 1 sources: legal acts or statutes that establish the mission of the outlet as a
state propaganda unit, public statements by government officials establishing
the propaganda role of the outlet
Tier 2 sources: media articles, NGO reports, academic reports
Tier 3 sources: interviews with media experts or sources in the media outlet,
information from investigative reports, content analysis (in specific
geographical contexts)

Step 2: Data analysis
Using the data gathered in each country and the criteria described in this
study, the media outlets have been categorized according to the models
introduced by the State Media Matrix.

36

Criteria



This paper is based on our latest collection of data between March 2020 and
August 2022. It has used to a large extent the information gathered in the
Media Influence Matrix project that has been run by the Center for Media,
Data & Society (CMDS) since 2017, but also data collected through a network
of 41 partners organizations and local experts.

The media is a very dynamic field, hence some media outlets can rapidly
“upgrade” or “downgrade” to another State Media Matrix model, changes that
cannot be captured in a paper of this kind. 

There is a chance that, at the time of publication, some media outlets qualify
for another State Media Matrix model because of changes in their status or
political developments at the national level that happened between the time
of data collection and the drafting of the paper. 

Yet, the overall trends captured in this paper are not significantly affected by
such incongruities. Moreover, we are aiming to capture such changes as they
happen through our State Media Monitor, the most complete database of
state media that we launched as an online platform in June 2022.

37

Research limitations



Annex. Global List of State Media

38



39

STATE MEDIA IN EUROPE



40

STATE MEDIA IN EUROPE



41

STATE MEDIA IN EUROPE



42

STATE MEDIA IN EUROPE



43

STATE MEDIA IN EURASIA



44

STATE MEDIA IN EURASIA



45

STATE MEDIA IN EURASIA



46

STATE MEDIA IN EURASIA



47

STATE MEDIA 
      IN SUB-SAHARAN AFRICA 



48

STATE MEDIA 
      IN SUB-SAHARAN AFRICA 



49

STATE MEDIA 
      IN SUB-SAHARAN AFRICA 



50

STATE MEDIA 
      IN SUB-SAHARAN AFRICA 



51

STATE MEDIA 
      IN SUB-SAHARAN AFRICA 



52

STATE MEDIA 
      IN SUB-SAHARAN AFRICA 



53

STATE MEDIA IN MENA



54

STATE MEDIA IN MENA



55

STATE MEDIA IN MENA



56

STATE MEDIA IN MENA



57

STATE MEDIA IN ASIA 



58

STATE MEDIA IN ASIA 



59

STATE MEDIA IN ASIA 



60

STATE MEDIA IN ASIA 



61

STATE MEDIA IN ASIA 



62

STATE MEDIA IN ASIA 



63

STATE MEDIA 
      IN LATIN AMERICA 



64

STATE MEDIA 
      IN LATIN AMERICA 



65

STATE MEDIA 
      IN LATIN AMERICA 



66

STATE MEDIA 
      IN LATIN AMERICA 



67

STATE MEDIA 
      IN NORTH AMERICA 



68

STATE MEDIA 
IN AUSTRALIA & NEW ZEALAND 



The State of State Media

Media & Journalism Research Center  
www.datamediacenter.com


