Media and Journalism Research Center

INDEPENDENCE
UNDER SIEGE

The State Media Monitor 2025 Global Study

By Marius Dragomir &
Muhammad Rayhansyah Jasin 2025



Authors

Marius Dragomir

Marius Dragomir is an award-winning media scholar and journalist. He is the Director of the
Media and Journalism Research Center. Between 2016 and 2020, he was the Director of the
Center for Media, Data and Society (CMDS) at Central European University (CEU) in Budapest
and Vienna. He previously worked for the Open Society Foundations (OSF) for over a decade
where he managed the research and policy portfolio of the Program on Independent Journalism
(Pl), formerly the Network Media Program (NMP), in London. He was also one of the main
editors for Pl's flagship research and advocacy project, Mapping Digital Media, which covered
56 countries worldwide, and was the main writer and editor of OSF’s Television Across Europe,
a comparative study of broadcast policies in 20 European countries. Marius is now running a
dozen global projects, including the Media Influence Matrix, a global research project looking
into power relations and undue influence in news media and State Media Monitor, the world's
largest study of state media. Marius has spent the past 20 years in the media research field,
specializing in media and communication regulation, digital media, governing structures of public
service media and broadcasting, spectrum management, and ownership regulation. He has
authored expert studies and articles on journalism and media policies that have been published
and translated in more than 90 countries.

Muhammad Rayhansyah Jasin

Muhammad Rayhansyah Jasin is a public policy scholar who is currently pursuing the Erasmus
Mundus Joint Masters in Public Policy (Mundus MAPP) at the Central European University in
Vienna and the Institut Barcelona d'Estudis Internacionals in Barcelona. The program is fully
covered under the EMIM Framework of the European Commission. He received his bachelor's
degree in international political economy from the Ritsumeikan Asia Pacific University in Beppu,
Japan. He has been a research fellow at the Media and Journalism Research Center since May
2025 and mainly working on commentaries about the public media landscape and compiling the
regional overview briefs for the State Media Monitor Report 2025.

Media and Journalism Research Center

The Media and Journalism Research Center is a media research and policy think tank
that seeks to improve the quality of media policymaking and the state of independent
media and journalism through research, knowledge sharing and financial support.
www.journalismresearch.org

mjrc@journalismresearch.org


https://cmds.ceu.edu/media-influence-matrix-whats-it-all-about
https://journalismresearch.org/2023/06/support-to-media-reform-in-lebanon-to-enhance-freedom-of-expression/
https://journalismresearch.org/2023/06/support-to-media-reform-in-lebanon-to-enhance-freedom-of-expression/

Table of Contents

Introduction

Key Findings

Regional Overviews

Europe

Eurasia

Sub-Saharan Africa

Middle East and North Africa (MENA)
Asia

Latin America and the Caribbean
Conclusions

Methodology

Appendix. State Media Matrix

Page 1
Page 3
Page 10
Page 10
Page 15
Page 18
Page 21
Page 24
Page 30
Page 32
Page 33

Page 36



Introduction

This report is the 2025 edition of an annual global analysis of the editorial independence of
state and public media. Published every year since 2021, the study tracks changes and trends in
how state and public media are funded, governed, and operated editorially. Its purpose is to
capture not only long-term structural shifts but also the significant developments that unfold
from one year to the next.

The study has expanded gradually over time. In 2023, it covered 157 countries. In 2024, 13
new cases were added, raising the total to 170 countries. The scope remained unchanged in
2025, providing a stable global dataset for comparison across years.

The analysis is built on the State Media Matrix, a typology developed in 2021 and refined in
2023. The Matrix goes beyond the simplistic binary of “propaganda outlets” versus “public
service media” and instead offers a nuanced classification of state and public media according
to three key factors: funding, ownership and governance, and editorial control. Based on these
dimensions, the typology identifies the following models:

¢ Independent Public Media (IP) — funded and governed in ways that insulate them from
government interference, enjoying the highest level of independence.

¢ Independent State Managed/Owned Media (ISM) — state-owned or governed, but not
predominantly state-funded, with editorial autonomy generally respected.

¢ Independent State Funded Media (ISF) - reliant on state funding but independent in
governance and editorial agenda, with financial dependence posing a risk.

¢ Independent State Funded and Managed/Owned Media (ISFM) - both funded and
managed by the state, but without direct editorial interference; independence remains
fragile.

e Captured Private Media (CaPr) — privately owned but financially dependent on government
contracts or advertising, leading to compromised editorial agendas.

e Captured Public or State Managed/Owned Media (CaPu) - state-owned or managed
outlets where authorities use governance control to shape editorial content.

o State Controlled Media (SC) - fully subordinated to state authorities, functioning as
propaganda arms, with the lowest level of independence.

This typology is the foundation of the State Media Monitor project and of the present study.
(please consult the Methodology section for the full description of the Matrix and the research
design behind it)

As in past editions, the 2025 study is based on a mix of ongoing monitoring and fresh annual
updates, drawing on interviews with local experts and journalists, as well as continuous
research conducted by a global network of specialists commissioned by the Media and
Journalism Research Center (MJRC). This international collaboration allows the study to track
and document reforms, setbacks, and emerging patterns in state and public media worldwide
with accuracy and consistency.

Page 1



The importance of this work lies in the fact that state and public media remain among the most
influential sources of information for billions of people all over the world. When they operate
independently, they can strengthen democracy, provide citizens with trusted news, and hold
those in power to account. When they are captured or controlled, they become instruments of
manipulation, undermining public trust and democratic institutions. Monitoring their evolution is
therefore not only an academic exercise but also a crucial contribution to protecting media
freedom and ensuring that journalism serves the public rather than political or commercial
interests.

Ultimately, the goal of the State Media Monitor series is to provide an evidence-based
assessment of how state and public media are evolving and to inform debates on how these
institutions can serve the public interest in increasingly complex political and technological
environments.

Page 2



Key Findings

The 2025 State Media Monitor reveals a further erosion of editorial independence in state and
public media worldwide. Out of the 606 outlets surveyed, 512 (85%) are captured or
controlled, compared to 505 out of 601 (84%) in 2024. This marginal decline underscores a
continuing downward trajectory since monitoring began in 2021.

The State Controlled (SC) model remains the most widespread, accounting for 392 outlets in
2025, only slightly below last year's 393. Most SC outlets are located in Asia (86), Sub-
Saharan Africa (116), MENA (52), and Eurasia (54). By contrast, the number of Independent
Public Media (IP)—the benchmark for editorial autonomy—remains stubbornly low. The total
rose from 18 outlets in 2024 to 19 in 2025, representing just 3% of the global sample, with 13
based in Europe, 4 in Asia, and 2 in North America.

Overall, the number of outlets displaying genuine editorial independence declined from 96 in
2024 to 94 in 2025, the lowest since the launch of the Monitor. The deterioration was marked
by the loss of six outlets that had previously been ranked as independent. At the same time,
Captured Private Media (CaPr) grew from 48 in 2024 to 53 in 2025, showing how governments
increasingly rely on economic leverage to bend private ownership structures to their advantage.
Captured Public or State Managed Media (CaPu) also increased slightly, from 64 in 2024 to 67
in 2025.

The most dramatic shift occurred in the United States, a country traditionally perceived as safer
ground for editorially independent media. In a historical development, a North American outlet
was downgraded to SC status. In early 2025, the US Agency for Global Media (USAGM)—the
umbrella for Voice of America, Radio Free Asia, Radio Free Europe/Radio Liberty, the Office of
Cuba Broadcasting, and the Middle East Broadcasting Network—was brought directly under
the control of President Trump’s administration. Funding freezes and management purges left
most of these broadcasters dormant, with only VOA surviving at a third of its former staff
capacity. In parallel, Congress froze funding for PBS, effectively suspending operations and
putting its workforce on indefinite leave. This shift illustrates how quickly public media
independence can collapse even in established democracies.

In Latin America and the Caribbean, conditions were not much better. The region counted 51
state-controlled outlets in 2025, roughly the same as in 2024, with only six media companies
retaining some form of independence.

Elsewhere, patterns remained broadly consistent with the previous year. Europe continued to
stand out as a relative stronghold of independence, with 54 outlets out of 116 maintaining
editorial freedom, though losses in Spain demonstrate that even in Europe the trend is fragile.

Page 3



Sub-Saharan Africa offered the starkest imbalance: of 137 outlets surveyed, 116 were state
controlled and only two displayed any degree of independence. MENA remained dominated by
state influence, with 52 SC outlets, unchanged from 2024. Asia recorded a small improvement
in the IP category, which rose from three to four outlets, but still had one of the highest
concentrations of SC media globally with 86. Oceania remained the most balanced region, with
four ISFM outlets, three ISF, and one SC, though its sample is small at only nine outlets in total.

Taken together, the results confirm a world in which independent public media are increasingly
rare, captured media are on the rise, and the United States—long seen as a bastion of editorial
independence—is no longer immune to the global trend of political interference and state

control.

Global overview of state media by typology and number of media outlets,

2025

State Media Matrix: SC: State Controlled Media; CaPu: Captured Public/State Managed/Owned Media; CaPr: Captured Private Media; ISFM:

Independent State Funded and State Managed/Owned Media; ISF: Independent State Funded Media; ISM: Independent State

Managed/Owned Media; IP: Independent Public Media. Note: The 2025 study includes two countries, Monaco and Liechtenstein, which do
not have any state-administered media outlets.

SC CaPu CaPr
Europe 31 ‘ 8 23
Eurasia 54 ‘ 8 5
Sub-Saharan Africa 116 | 15 4
MENA 52 | 17 12
Asia 86 | 15 8
Latin America and the Caribbean = 51 ‘ 4 1
North America 1 0 0
Oceania 1 0 0
Total 392 I 67 53
Source: Media and Journalism Research Center « Created with Datawrapper

ISFM

26

44

ISF ISM
5 10
1 0
0 0
0 ‘1
0 ‘3
6 0
1 0
3 ‘1
16 |15

Total
region

I1‘16
Isg
I137
Ia4
I120
|s7

Despite the relentless assault on media independence recorded this year, the 2025 results also
reveal important shifts, both positive and negative, across all regions. They show that editorial
capture is not a one-way street and that changes in political context or governance can trigger

rapid reclassifications within the State Media Matrix.

Page 4



Several countries announced reform processes in 2025 that could, in principle, improve their
media landscapes. Bangladesh, Syria, and Nigeria all launched initiatives to overhaul their
public media systems following regime changes. Yet these plans remain fragile and largely
aspirational. In places where institutions have been severely weakened, such as Syria, the
prospect of building truly independent public media will be an especially arduous and uncertain
task. Even in Bangladesh and Nigeria, where reforms appear more structured, entrenched
political interests and unstable governance make the implementation of editorial safeguards far
from guaranteed. These developments are important to note, but they should be treated with
caution rather than celebrated as clear gains.

In Asia, the most notable improvements came from Indonesia, where both Television of the
Republic of Indonesia (TVRI) and Radio Republik Indonesia (RRI) were upgraded from State
Controlled (SC) status to Independent State Funded and Managed (ISFM). These changes were
driven by the appointment of seasoned media professionals to their boards and by ambitious
digital transformation programmes that helped counter disinformation during the 2024 general
election. In South Korea, the Korean Broadcasting System (KBS) regained its Independent
Public Media (IP) ranking after major reforms to broadcasting laws strengthened its editorial
safeguards. Similarly, Japan’s NHK improved its position, moving from the Captured Public
(CaPu) category to Independent State Managed (ISM) status as part of a broader government
commitment to strengthen independence in public broadcasting.

In Europe, the return of Donald Tusk’s liberal government in Poland in late 2023 translated into
real improvements in 2025. Three of the country’s major outlets—Polish Television (TVP),
Polish Radio, and the Polish Press Agency (PAP)—were upgraded, with TVP and Polish Radio
now classified as ISFM, and PAP as ISM. This represents a remarkable turnaround after years of
political capture under the previous administration. Yet despite these formal upgrades, the
Polish case remains highly complex: the government faces the monumental task of rebuilding
institutions that were hollowed out during years of politicisation, and genuine independence
will not be easy to achieve. The case of Poland highlights both the possibility of recovery and
the enormous structural challenges that follow capture.

Elsewhere in Europe, however, setbacks dominated. Spain witnessed the loss of independence
in multiple regional broadcasters. Ens Public de Radiotelevisié de les Illes Balears (EPRTVIB)
and Corporacié Audiovisual de la Comunitat Valenciana (CACVSA) were downgraded to SC,
joining Catalonia’s CCMA, Radio Television Canaria (RTVC), and Corporacion Aragonesa de
Radio y Television (CARTV), all of which lost their independence in 2024. Although Radio
Television Ceuta (RTVCE) regained ISFM status, the overall picture is of serious deterioration in
Spain’s regional public media sector. Similarly, Montenegro’s RTCG fell back into SC, erasing
the limited progress achieved in 2023, while Greece’s AMNA slid from ISFM to SC. These
developments underscore the fragility of editorial autonomy even within EU member and
candidate states.

Sub-Saharan Africa saw further expansion of captured private conglomerates, particularly in
Tanzania, where Sahara Media Group, Uhuru Media Group, IPP Media, and Azam Media Ltd all
shifted into the CaPr category, illustrating the growing reliance of private outlets on state
patronage and concessions. In Burkina Faso, the leading public media house Sidwaya was
downgraded to SC, underlining the country’s broader democratic backsliding following the
coup that happened in 2023

Page 5



In Eurasia, Moldova’s Teleradio-Moldova (TRM) was reclassified from ISFM to ISF, indicating a
cautious improvement as its governance board began implementing reforms designed to reduce
direct government influence. But Central Asia showed further evidence of capture: Kazakhstan’s
Qazcontent was downgraded to SC, while in Uzbekistan new outlets such as Mening Yurtim
(MY5) and Daryo.uz were classified as CaPu, and Radio Grand as CaPr.

In Latin America, the overall picture remained mixed. The Dominican Republic’'s CERTV gained
independence in 2024, but Mexico’s Canal 22 slid into SC in 2025. In El Salvador, the
consolidation of power under President Bukele extended to the private sector, with both Grupo
Samix and Grupo Orbita now classified as CaPu, confirming the entanglement of private
owners with government patronage.

Taken together, these changes show that the global picture of the public media landscape
remains one of gradual deterioration, but also with pockets of resistance and even recovery. The
reinstatement of independence in Indonesia, South Korea, Japan, and Poland illustrates that
reforms are possible, especially when backed by political change and professionalised
governance. At the same time, the setbacks in Spain, Montenegro, Greece, and, especially, in
the United States underline how fragile independence remains, and how difficult it will be to
rebuild trust and autonomy in systems that have been deeply damaged.

Page 6



Overview of changes in the State Media Matrix Typology between 2024 and 2025

2022 2023 Change in 2024 Change in 2025
Europe
Eastern Europe Poland Polska Press CaPu CaPu ISM
Eastern Europe Poland Polish Television (TVP) SC SC SC ISFM
Eastern Europe Poland Polish Radio SC SC SC ISFM
Eastern Europe Poland Polish Press Agency (PAP) CaPu CaPu CaPu ISM
Eastern Europe Slovakia gﬁ)?/gk?; t(:lR'[Ig\l"eSv)ision of CaPu CaPu SC
Southern Europe Greece Q;h:nr'lsss;l\(.‘l:&?\l%nian News ISFM ISFM sC
Southern Europe Montenegro Radio and Telavision of SC ISFM ISFM SC
p 9 Montenegro (RTCG)
Ens Public de Radiotelevisio
Southern Europe Spain de les llles Balears ISFM ISFM ISFM SC
(EPRTVIB)
Corporacid Audiovisual de la
Southern Europe Spain Comunitat Valenciana ISFM ISFM ISFM SC
(CACVSA)
Southemn Europe  Spain Catporaco Catalana do ISFM ISEM sc
p P Mitjans Audiovisuals (CCMA)
Southern Europe  Spain (F‘;T"{?CF'E""S“"” Canaria ISFM ISFM sc
Southern Europe  Spain gggﬁgﬁggﬁ;&%;‘gﬁ?gﬁ) ISFM ISFM sc
Southern Europe  Spain (F‘F??{?CE’)'EV‘VS“"” Ceuta ISFM ISFM e ISFM
Asia
Southeast Asia Indonesia Antara ISM ISM CaPu
Southeast Asia Indonesia [Ras ("Tf\t,“Fﬁ)Rep“b”" of  g¢ sc sc ISFM
Southeast Asia Indonesia FF?S:? Repubiik Indonesla sc sc sc ISFM
. " Thai Public Broadcasting
Southeast Asia Thailand Service IP P CaPu
Southeast Asia Vietnam Tuoi Tre ISFM ISFM SC
East Asia China People's Daily SC SC CaPu
i Japan Broadcasting
East Asia Japan Corporation (NHK) CaPu CaPu CaPu ISM
East Asia South Korea e Bioadeasting System . P CaPu P
Latin America
and the
Caribbean
: - h Corporacion Estatal de Radio
Caribbean Dominican Republic y Television (CERTV) sC SC ISFM
Central America  Mexico oo eon Netropoltiana ISFM ISFM e
Central America El Salvador Grupo Samix CaPu
Central America El Salvador Grupo Orbita CaPu
MENA
. Iranian Students News
Western Asia Iran Agency (ISNA) ISF ISF ISF SC
Sub-Saharan
Africa
Eastern Africa Tanzania Sahara Media Group CaPr
Eastern Africa Tanzania Uhuru Media Group CaPr
Eastern Africa Tanzania IPP Media CaPr
Eastern Africa Tanzania Azam Media Ltd CaPr
Middle Africa Gabon Sociole odne(g’c‘;ﬁsfpe,}‘ gsegg')o n sc
Middle Africa Gabon Gabon 24 SC
Western Africa Burkina Faso Sidwaya ISFM ISFM ISFM sSC
Eurasia
Eastern Europe Russia African Initiative SC
Eastern Europe Moldova Teleradio-Moldova (TRM) ISFM ISFM ISFM ISF
Central Asia Kazakhstan Qazcontent SC
Central Asia Uzbekistan Mening Yurtim (MY5) CaPu
Central Asia Uzbekistan Radio Grand CaPr
Central Asia Uzbekistan Daryo.uz CaPu
Source: Media and Journalism Research Center - Created with Datawrapper

Page 7



Several broader dynamics defined the global state and public media landscape in 2025, cutting
across regions and typologies.

First, governments seem to be tightening their grip on outlets that report on sensitive
geopolitical conflicts. Coverage of the war in Gaza has become the clearest flashpoint. In Israel,
both IPBC and Galatz faced sustained political pressure from Prime Minister Netanyahu's
administration over their handling of the conflict. Although they have so far retained their
classification as independent, their editorial space is under constant threat. These examples
confirm a broader trend: whenever public broadcasters provide narratives that deviate from
official state lines on international crises, they become immediate targets for political reprisal.

Second, budget cuts and financial restructuring are increasingly wielded as political tools.
Governments present these steps as efficiency drives or fiscal prudence, but the effects are
clear: weakened capacity, shrinking editorial independence, and greater susceptibility to
executive influence. Taiwan’s Yuan Parliament slashed PTS’s budget by 25 percent; Nepal
merged its public broadcasters into a new entity as a cost-saving measure; and the lIsraeli
Knesset gave itself powers to audit IPBC'’s finances.

The most dramatic case is the United States, where developments went far beyond technical
funding debates. Under President Donald Trump’s second administration, the suspension of
budgets for USAGM and PBS was not just an economic measure but part of a wider ideological
offensive against public and independent media. The closures and layoffs that followed were
designed to neutralize outlets seen as obstacles to the White House’s agenda, leaving most of
USAGM'’s landmark subsidiaries dormant and PBS effectively shuttered. At the same time, the
administration intensified its attacks on private media companies and regulators, framing
independent journalism as a partisan enemy rather than a democratic institution. This dual
assault—disabling public service broadcasters while delegitimizing independent private outlets
and oversight bodies—illustrates how quickly even long-established democracies can slide into
an environment of systemic hostility to media independence.

Third, public media continue to be treated as political bargaining chips, reshaped after elections
or regime changes. Where transitions led to reformist governments, as in Syria, Bangladesh,
and Poland, new leaders moved to restructure governance boards and appoint professionals
with journalistic credibility. Syria’s interim administration under President Ahmad al-Sharaa has
promised sweeping structural reforms, including placing a respected media figure in charge of
the Ministry of Information. Bangladesh’s caretaker government has set out plans to merge
BTV, Bangladesh Betar, and BSS into a single National Broadcasting Corporation that would
have its editorial independence guaranteed. Poland’s new leadership worked on cutting the
political pressures on TVP, Polish Radio, and PAP following the end of the Law and Justice
(PiS) party rule. Yet, in all three cases, entrenched patronage networks and politicized legacies
mean that independence will be extremely difficult to entrench. Where political change moved
in the opposite direction, the results were immediate and damaging: El Salvador’s President
Bukele cemented control over both public and private broadcasters, while the Trump
administration’s direct interventions effectively collapsed U.S. public media governance.

The lesson from 2025 is that public media remain extraordinarily vulnerable to the direction of
electoral politics, whether reformist or authoritarian.

Page 8



Fourth, China’s influence continues to expand into a structural feature of global media. In Asia,
six major ASEAN countries—Indonesia, Vietham, Cambodia, Thailand, Laos, and Singapore—
deepened partnerships with Xinhua and other Chinese state media, producing joint news
content, training journalists in China, and rebroadcasting Beijing’s narratives domestically.

Across Sub-Saharan Africa, media outlets opened Mandarin-language programmes, often with
direct support from Chinese media companies. In Cambodia and Laos, governments actively
relied on Chinese funding to prop up local state media operations, effectively outsourcing
financial sustainability to Beijing. This pattern is striking: where local governments cut funding
or impose financial constraints, Chinese partnerships increasingly fill the gap, entrenching
foreign influence in editorial agendas and reducing the scope for independent reporting.

Other dynamics reinforced these trends. Europe remains home to the world’s largest cluster of
independent outlets, yet the state-controlled model has consolidated as the single most
common category, driven in the last year by regional broadcaster capture in Spain and political
pressure in Slovakia and Montenegro. In Sub-Saharan Africa and Eurasia, the dominance of the
state controlled and captured models remained overwhelming, with television and radio still
the most effective control vectors. In MENA, the tiny number of independent outlets are under
mounting siege, confirming the region’s reputation as one of the most repressive media
environments worldwide.

Taken together, the 2025 data reveal a world where independence is chipped away not only by
direct censorship or propaganda, but by financial manipulation, geopolitical confrontation,
electoral politics, and foreign partnerships. Where reforms emerged, as in Indonesia, South
Korea, Japan, and Poland, they remain fragile, contested, and easily reversible. The long-term
trajectory continues to point towards attritional decline: independence is never secured once
and for all, but must be defended against a widening array of pressures.

Page 9



Regional Overviews

Europe

Europe continues to lead globally in terms of editorial independence of its public media, but the
trend of gradual decline has persisted in 2025. According to our latest mapping, of the 116
outlets identified in Europe, 54 (46%) fall under one of the four categories of independent state
and public media. This represents a marginal decrease compared to 2024, when 56 of 119
outlets (47%) were assessed as independent, yet it continues the downward trajectory from
49% in 2023 and 50% in 2022.

The distribution of models reveals important shifts in the past year. The State-Controlled (SC)
model consolidated its position as the most widespread form of state media governance in
Europe, with 31 outlets (27% of the total). This represents the second consecutive year that SC
media outnumber all other models, a development first observed in 2024 when they overtook
the Independent State Funded and State Managed (ISFM) category.

By contrast, the ISFM model, long considered the dominant type of independent public service
systems in Europe, declined further to 26 outlets (22%), down from 27 in 2024 and 30 in 2023.
Similarly, the Captured Public/State Managed (CaPu) category contracted to just 8 outlets (7%),
compared with 9 in 2024 and 11 in 2023, suggesting a small but notable reduction in the
number of public media outlets under direct political capture.

The Captured Private (CaPr) category remained stable at 23 outlets (20%), following a drop
from 25 in 2023, underlining the persistence of politically influenced private media across the
continent. At the same time, the Independent State Managed (ISM) model held steady at 10
outlets (9%), maintaining a small but stable segment of institutions with editorial independence
under direct state management.

Page 10



On a more positive note, Europe continues to be the global leader in Independent Public Media
(IP), with 13 corporations (11%) operating across the region. Although the figure has not grown
since 2024, it demonstrates that Europe remains the only region with a significant and enduring
cluster of genuinely independent public service corporations. The Independent State Funded

(ISF) category, however, shrank back to 5 outlets (4%) after a small rise in 2024.

Overall, the 2025 data confirm that Europe’s public media landscape is characterized by a slow
erosion of independence, primarily driven by the expansion of state-controlled outlets and the
continued weakening of state-funded but independent entities. Yet, the region remains
unmatched globally for its concentration of independent public media institutions, which serve

as a cornerstone for democratic resilience.

Number of state and public media in Europe (2023-2025)

2023

Independent State Funded and State 30
Managed Media (ISFM)

State Controlled Media (SC)
Captured Private Media (CaPr)

Independent State Managed Media (ISM) I 10

Independent Public Media (IP) I 12

Captured Public/State Managed Media 11
(CaPu)

Independent State Funded Media (ISF) I 5

Total 117

2024

n-

119

Source: Media and Journalism Research Center » Created with Datawrapper

2025

m-

Page 11



Overview of state and public media in Europe (2023-2025)

Expressed in % of total state/public outlets in the region

50% 50% 50%

2023 2024 2025

Total [l Independent State Funded and State Managed Media (ISFM) State Controlled Media (SC) [JJj Captured Private Media
(CaPr) Independent Public Media (IP) [JJj Independent State Managed Media (ISM) Captured Public/State Managed Media (CaPu)
. Independent State Funded Media (ISF)

Source: Media and Journalism Research Center « Created with Datawrapper

In 2025, editorial independence in Europe’s public media has continued to deteriorate, with
several outlets downgraded in our typology. A notable case is Radio and Television of
Montenegro (RTCG), which has now been classified as State Controlled (SC) following a series
of government interventions that dismantled the broadcaster’'s independence safeguards and
undermined its role as a pluralistic media platform. Similarly, in Spain, Corporacié Audiovisual
de la Comunitat Valenciana (CACVSA), the public broadcaster in Valencia, and Ens Public de
Radiotelevisio de les Illes Balears (EPRTVIB), the broadcaster in the Balearic Islands, were also
downgraded to SC after political authorities significantly tightened their control over editorial
operations. These cases illustrate how fragile the institutional safeguards of public media
remain in Europe, particularly in contexts where political polarization is acute and legal
protections are weak or easily dismantled.

The situation in Spain’s regional public media has thus worsened dramatically. Out of the 15
regional broadcasters mapped in 2025, eight are now classified as State Controlled, compared
to just one in 2022. This marks a rapid and concerning shift towards political
instrumentalization of public broadcasters by regional governments. Much of this state control
has been implemented by the conservative Partido Popular (PP) administrations, which have
expanded their influence over regional broadcasters in communities where they govern. The
tightening of editorial oversight by PP-led governments has further politicized regional public
media, leaving them more vulnerable to partisan agendas and reducing their capacity to operate
as independent institutions. This erosion not only undermines public trust in regional media but
also contributes to the broader fragmentation of Spain’s media ecosystem, which has become
more vulnerable to politicization than at any point in the past decade.

Page 12



In Central Europe, Czech Television (CT) has faced sustained political attacks in recent years,
particularly from parties critical of its independent editorial stance. Although CT has so far
managed to resist direct government control and therefore has not been downgraded in our
typology, the persistence of these attempts to undermine its governance and independence
remains worrisome. The broadcaster’s ability to stave off capture illustrates the resilience of
some European public media systems, but it also highlights the fragility of independence in
environments where political elites increasingly view public service journalism as a target rather
than a democratic asset.

By contrast, in Slovakia, the situation has deteriorated markedly since the return to power of
Robert Fico’s Smer party. The public broadcaster, restructured and rebranded as STVR in 2024,
increasingly functions as a state propaganda channel, amplifying government narratives. As a
result, STVR was already downgraded to State Controlled (SC) in 2024, and its trajectory in
2025 confirms the persistence of this captured status. The case of Slovakia underscores how
quickly public media institutions can be dismantled when political leaders move decisively to
replace editorial independence with partisan control.

On the bright side, Poland has moved in the opposite direction. Following the 2023 elections
and the subsequent reform agenda of the new government, public media outlets TVP and
Polish Radio have been upgraded in our typology. The government has also initiated plans to
sell Polska Press to relieve it from state ownership, aiming to restore pluralism in the
publishing sector. While these reforms remain contested and face institutional resistance, they
represent one of the most ambitious efforts in Europe to roll back media capture and rebuild
independent public service broadcasting. However, the efforts to depoliticize the media remain
very difficult after years of capture by the former PiS regime, which left deep-rooted structures
and loyalists within the media system that continue to obstruct reform.

One trend that intensified across Europe is related to changes to funding models and mounting
cost pressures that are reshaping public media—and, in several cases, sharpening political
leverage over them. In Austria, ORF has moved through a major financing transition (from the
device-based fee to a universal household contribution), but the shift has not ended the
pressure: political debates around fee levels, exemptions, and efficiency mandates continue to
squeeze room for investment in journalism and digital transformation, keeping ORF in a
defensive posture. In Finland, Yle's tax-based funding remains comparatively stable, yet real-
terms budgets are tight as inflation, wage settlements, and platform costs outpace indexation,
prompting savings programs and commissioning cuts that risk narrowing output. The picture is
further darkened by the closure of Liechtenstein’s public broadcaster, Liechtensteinische
Rundfunk (LRF), removing public service broadcasting from the country altogether.

In France, the government has revived plans to merge the main public media—including France
Télévisions—into a single holding as a route to rationalize governance and cut costs. While
advocates frame the merger as a digital-era modernization, unions and editorial staff warn that
consolidation without ring-fenced, predictable funding could erode remit diversity and editorial
autonomy.

Page 13



Finally, the UK is entering the most consequential financing debate in decades: the BBC's
Charter renewal process (toward 2027) is now formally under way, with broad political
consensus that the current license-fee model will be reworked. The direction is still open—
ranging from a reformed license fee or household levy to forms of general taxation—but most
scenarios point to a material change in the BBC’s funding model, with long-term implications
for universality, scale, and independence.

Taken together, Europe’s trajectory is negative but the slide isn’t inevitable. Yet, the spread of
state controlled models and tightening budgets show how fast gains can unravel. The decisive
tests for 2026 will be whether governments lock in independent governance and predictable,
insulated funding in line with the European Media Freedom Act provisions to help public media
fulfil their mission to serve the public, not the party in power.

Page 14



Eurasia

The Eurasian region presents significant challenges for state-controlled media. Traditional
outlets such as television and radio remain dominant, enjoying extensive reach and large
audiences. Their popularity makes them valuable instruments for governments, which leverage
them to advance political agendas.

The media landscape in Eurasia continues to tighten under heavy state influence, with the share
of government-dominated outlets rising by one percentage point to 98% of the 69 surveyed in
2025, despite the addition of five new outlets. This trend underscores the persistence of an
autocratic environment and the erosion of progressive media.

Although the share of state-controlled (SC) organizations (media directly controlled by the
government) has fallen slightly (from 83% to 79%) the number of captured private and public
outlets (indirectly controlled by the government) has reached a record high of 13, representing
a five-point increase in their overall share and effectively offsetting the decline in SC-classified
media.

Independent public media remain extremely limited, represented only by two outlets, in
Moldova and Ukraine: Teleradio-Moldova (TRM) and the Public Broadcasting Company of
Ukraine (Suspilne). TRM was recently reclassified from Independent State-Funded/State-
Managed Media (ISFM) to Independent State-Funded Media (ISF) because leadership
appointments are increasingly made through independent mechanisms rather than state-
influenced appointments. Still, Eurasia records the world’s second-lowest concentration of
independent public media after Sub-Saharan Africa. This overwhelming government dominance
restricts access to unbiased and neutral information sources, particularly foreign ones, for much
of the region’s population.

The five newly identified media outlets added to the database, three in Uzbekistan, one in
Kazakhstan, and one in Russia, share a common characteristic of subordination to government
oversight.

Page 15



Kazakhstan’s Qazcontent is a typical example of state-controlled media, with a board appointed
by government officials and funding drawn almost entirely from state coffers. Editorially, it
serves as a vehicle for state propaganda, reinforcing national values and disseminating official
policies.

The other four outlets, Russia’s African Initiative and the three Uzbek outlets Mening Yurtim
(MY5), Daryo.uz, and Radio Grand, are classified as captured media (either Captured Public
(CaPu) or Captured Private (CaPr) in our typology).

Launched in 2023, African Initiative is another Russian government-controlled outlet created to
promote propaganda abroad. While officially presented as a project to strengthen cultural ties
between Russia and African audiences, including younger viewers, its activities align to a large
extent with Moscow’s broader information strategy.

The Uzbek outlets, by contrast, are inward-looking and focused on domestic audiences. All are
subject to government influence through editorial directives and structural leadership. MY5 and
Daryo.uz are operated by state-owned corporations and target younger audiences with
entertainment and educational programming, with Daryo.uz maintaining a particularly strong
digital presence. Radio Grand, although formally registered as a private entity, retains links to
the state through partial government ownership. Primarily a music and information broadcaster,
it must, like all radio stations in Uzbekistan, strictly follow the guidelines issued by
Uzkomnazorat, the country’s de facto media regulator, when covering political and social issues.

Number of state and public media in Eurasia (2023-2025)

2023 2024 2025

Captured Private Media (CaPr) I 6 I4 I 5
Captured Public/State Managed Media I 5 I 5 I 8
(CaPu)

| 1

| 1

Independent State Funded Media (ISF) 0 0

Independent State Funded and State > 5
Managed Media (ISFM)

Source: Media and Journalism Research Center » Created with Datawrapper

Page 16



Overview of state and public media in Eurasia (2023-2025)

Expressed in % of total state/public outlets in the region

80% 83% 79%

2023 2024 2025

State Controlled Media (SC) Captured Private Media (CaPr) . Captured Public/State Managed Media (CaPu) Independent State
Funded and State Managed Media (ISFM) . Independent State Funded Media (ISF)

Source: Media and Journalism Research Center « Created with Datawrapper

Media outlets across much of Eurasia have traditionally fallen within Moscow’s sphere of
influence. Since the onset of Russia’s war in Ukraine, however, the picture has become more
fragmented. In Belarus, for instance, media remain fully synchronized with Russian propaganda,
while countries such as Moldova, Georgia, and Ukraine have stepped up their anti-Russia
strategies by introducing bans or restrictions on Russian television channels and news content.
By contrast, media systems in Central Asian countries such as Kazakhstan, Kyrgyzstan, and
Uzbekistan present a more mixed picture: although domestic governments exercise strong
control over local outlets, Russian narratives continue to circulate widely, particularly through
cable, satellite, and online platforms. Unlike Moldova or Ukraine, however, Central Asian
outlets remain heavily government-controlled, which reinforces the influence of state-driven
agendas.

The broader trend of de-globalization—exacerbated by the United States’ retreat from
international engagement under the Trump administration, particularly through cuts to funding
for independent media organizations worldwide—has created further space for non-Western
powers, including Russia, to shape global discourse. In the media sphere, this shift is visible
both in the operation of an expanding network of Russian-backed outlets targeting
international audiences (the launch of the African Initiative being the most recent example) and
in the strengthening of strategic ties with other major powers, illustrated by the cooperation
agreement between Russia’s state news agency TASS and China’s Xinhua.

Overall, the Eurasian public media landscape is likely to remain deeply divided, particularly in
the context of the war in Ukraine. Much will depend on the trajectory of the conflict and the
outcomes of political contests across the region, which may tilt the balance either against or in
favor of Moscow. What is certain is that Russian state propaganda continues to work tirelessly
to influence political processes in Eurasian countries, with significant implications for how the
media operate. In such a politically charged environment, media freedom can be expected to
remain strictly limited and severely constrained for the foreseeable future, reinforced by the
tight grip that states maintain over most of the region’s media ecosystems.

Page 17



Sub-Saharan Africa

In Sub-Saharan Africa, government dominance over the media landscape remains
overwhelming, with 96% of the region’s 137 media outlets either directly state-controlled or
effectively captured by government entities. Although this represents a modest decrease of two
percentage points from previous measurements, Sub-Saharan Africa still records the highest
concentration of state-controlled (SC) outlets globally. In the SC category—where government
influence extends across all three dimensions assessed by the State Media Monitor—the region
stands as the most tightly controlled in the world.

This year’s review expanded the dataset to include four additional outlets in Tanzania and two
in Gabon. It also reclassified Sidwaya, a public media outlet in Burkina Faso, from “independent
state-funded and state-managed/owned media” (ISFM) to “state-controlled” (SC). The
downgrade followed the collapse of proposed legislation aimed at strengthening the outlet’s
governance, which would have afforded Sidwaya’s journalists greater institutional protection.
As a result, only two editorially independent outlets (categorized as ISFM) remain in the region
—both in Céte d’Ivoire: the Société Nouvelle de Presse et d'Edition de Céte d'Ivoire (SNPECI), a
state-owned publishing house, and the Agence Ivoirienne de Presse (AlP), the official news
agency.

The 2025 findings thus mark yet another step in the steady erosion of state media
independence across Sub-Saharan Africa. Beyond that, this year’s findings identify a couple of
trends that now shape the region more profoundly than ever.

One is the growing influence of Chinese media across Africa, which has been the subject of
debate since President Xi Jinping’s outreach to African leaders under the Belt and Road
Initiative. New evidence has further shown the scale and sophistication of the Chinese presence.
Researchers from the University of London’s School of Oriental and African Studies (SOAS)
have traced financial flows from Chinese state media organizations, such as CGTN, Xinhua, and
China Daily, directed towards African outlets.

Page 18



These funds have been used to both disseminate Chinese news content and produce locally
tailored material, often in collaboration with African media companies.[1] The Africa Center for
Strategic Studies has likewise documented[2] the rise of the Chinese television network
StarTimes, now Africa’s second-largest digital TV provider after South Africa’s DSTV, with
satellite installations in over 10,000 homes across 20 countries. In parallel, under the ‘Digital
Silk Road’ initiative, an increasing number of young African journalists and media executives are
being trained in China, with costs covered by Chinese media conglomerates. While such
initiatives are framed as partnerships, concerns persist that this expanding digital footprint
serves Chinese strategic interests at the expense of African media independence and local
development priorities. The State Media Monitor has also documented a growing number of
cases in which African media outlets receive support from, or enter into cooperation agreements
with, Chinese state-controlled media.

A second significant trend is the fragility of recent gains in African public media, where
apparent improvements in editorial objectivity and financial stability often rest on precarious
political foundations. In South Africa, for instance, the public service broadcaster SABC, which
operates four television channels and 18 radio stations, reported a 95% reduction in operational
debt in FY 2024/2025 and earned praise for balanced coverage during the 2024 general
election. Yet, interviews with SABC journalists reveal that many editors and newsroom staff
remain closely connected to African National Congress officials, with editorial decisions still
subject to political influence and behind-the-scenes bargaining. Financially, much of SABC's
recent revenue growth came from a one-off surge in advertising linked to the launch of its
digital platform, SABC Plus OTT. Its primary statutory funding source, the television licence fee,
continues to collapse, with fewer than 20% of households paying as of FY 2024/2025,
underscoring sustained public distrust. A government proposal in October 2023 to replace the
licence fee with a direct household levy was shelved ahead of the 2024 election.

In Nigeria, an overhaul of the Nigerian Television Authority (NTA)’s executive board, bringing in
locally experienced industry figures, has sparked cautious optimism over editorial reform.
However, as the NTA chairman remains a presidential appointee, concerns over political
influence persist. In March 2025, President Bola Tinubu appointed party officials to the role,
prompting watchdogs and NGOs to warn that without an independent oversight commission,
the NTA continues to serve primarily as a government mouthpiece.

Number of state and public media in Sub-Saharan Africa (2023-2025)

State Controlled Media (SC) 107 113 _

2023 2024 2025

Captured Public/State Managed Media (CaPu) . 13 . 15 . 15

Independent State Funded and State Managed media (ISFM) I 3 I ! | 2

Captured Private Media (CaPr) | 1 0 I 4

Total

Se

wurce

Media and Journalism Research Center « Created with Datawrapper

[1] Cissé, D. (2025). How China is Reshaping Africds Information and Media Landscape. The China Institute School of
Oriental and African Studies University of London. Retrieved on August 6, 2025, https://blogs.soas.ac.uk/china-
institute/2025/07/30/how-china-is-reshaping-africas-information-and-media-landscape/.

[2] Nantulya, P. (2024).China’s Strategy to Shape Africa’s Media Space. Africa Center for Strategic Studies. Retrieved on
August 6, 2025, https://africacenter.org/spotlight/china-strategy-africa-media-space/.

Page 19



Overview of state and public media in Sub-Saharan Africa (2023-2025)

Expressed in % of total state/public outlets in the region

87% 86% 85%
2023 2024 2025
State Controlled Media (SC) [ Captured Public/State Managed Media (CaPu) Independent State Funded and State Managed media

(ISFM) . Captured Private Media (CaPr)

Source: Media and Journalism Research Center « Created with Datawrapper

The six new entries in this year’'s State Media Monitor—Tanzania’s Sahara Media Group, Uhuru
Media Group, IPP Media, and Azam Media Ltd, along with Gabon's Société de presse et
d’édition du Gabon (SONAPRESSE) and Gabon 24—are all either largely state-controlled or
heavily influenced by government authorities in their editorial policies and news production.
While the four Tanzanian outlets are, on paper, privately owned, in practice they maintain close
ties to the ruling Chama Cha Mapinduzi (CCM) party. In some cases, these connections are
explicit, such as Uhuru Media Group, which is directly owned by the party, while others are
deeply intertwined with state enterprises and business conglomerates, functioning in effect as
informal government propaganda arms.

In Gabon, SONAPRESSE and Gabon 24 serve as key state media outlets. SONAPRESSE is
owned by the state and operates under the direct supervision of the Ministry of Communication,
while Gabon 24 falls under the tight control of the president’s office.

Overall, apparent gains in public media freedom in Sub-Saharan Africa, whether through
structural reforms, increased funding, or more balanced coverage, should be viewed with
caution. Political backroom dealings continue to erode public trust, and without robust legal
safeguards such as transparent budgets, independent oversight bodies, and merit-based
leadership appointments, these surface-level improvements are unlikely to translate soon into a
genuinely free and independent public media environment.

Page 20



Middle East and North Africa (MENA)

State and public media across the Middle East and North Africa (MENA) remain firmly under
government control. As of 2025, an overwhelming 97% of surveyed outlets lack editorial
independence—marking a 1% increase from 2024. In total, 52 institutions, representing nearly
two-thirds of all state and public media entities in the region, are classified as “State-
Controlled” (SC) under the State Media Monitor typology.

Out of the 84 media institutions assessed in this year’s report, only three are considered to
maintain editorial independence: the Israeli public broadcasters IPBC and Galatz, and Sky News
Arabia, a joint venture between the UK-based Sky Group and the Abu Dhabi Media Investment
Corporation (ADMIC), a firm linked to the Emirati royal family.

However, the situation appears to be deteriorating further. Two of the region’s few independent
outlets—IPBC and Galatz—are facing mounting political pressure amid the escalating conflict in
Gaza. The Israeli government, led by Prime Minister Benjamin Netanyahu, has come under
heightened international scrutiny, particularly from the UK, Canada, and several European
states, which have signalled their support for recognising Palestinian statehood. In this context,
Netanyahu’s administration has intensified its efforts to undermine the editorial independence
of Israel’s public broadcasters.

In March 2024, the Knesset, the Israeli legislature, passed a new regulation empowering a
government-appointed committee to scrutinize IPBC’s financial records and banning the
organisation from producing films and documentaries. The move is widely seen as a means to
coerce journalists into toeing the official line under threat of budget cuts. Similarly, officials
have exerted pressure on Galatz, an IDF-run radio network, to adopt more government-friendly
narratives in its coverage of the Gaza conflict. Nonetheless, both outlets have, thus far, held the
line, demonstrating notable journalistic resilience. Their resistance has warranted their
continued classification under the "Independent State-Funded and State-Managed" (ISFM)
category in our typology.

Page 21



In Iran, the last vestiges of editorial autonomy were effectively extinguished in 2025 when
ISNA, the country’s only remaining semi-independent outlet, was brought entirely under state
control, largely in response to its extensive reporting on Gaza. This development marks the final
consolidation of Iran’s media environment under state dominance. The government’s tightening
grip is further evidenced by the 2025 national budget, which dramatically increased allocations

for state propaganda and ideological messaging.

Number of state and public media in MENA region (2023-2025)

2023
State Controlled Media (SC) 1

Captured Public/State Managed Media (CaPu) [

I

Captured Private Media (CaPr)

Independent State Funded and State Managed

(ISFM) 2

H
=
N

Independent State Managed (ISM)

Independent State Funded (ISF) 1

2024 2025

T n-

2 |2
1 ‘1
1 0

Source: Media and Journalism Research Center - Created with Datawrapper

Overview of state and public media in the MENA region (2023-2025)

Expressed in % of total state/public outlets in the region

16% 15%
v 60% v

2023 2024

State Controlled Media (SC)
B Captured Public/State Managed Media (CaPu)
Captured Private Media (CaPr)
B Independent State Funded and State Managed (ISFM)
[ Independent State Managed (ISM)
[l 'ndependent State Funded (ISF)

Source: Media and Journalism Research Center » Created with Datawrapper

15%

61% 62%

2025

Page 22



Amid this bleak regional outlook, a few green shoots of reform have nonetheless emerged. The
fall of Bashar al-Assad’s regime in Syria in December 2024 has sparked cautious optimism
about the future of Syrian public media. The newly installed administration, led by President
Ahmed al-Sharaa, appointed Hamza al-Mustafa, a figure with a reputation for independence
and experience in media management, as Minister of Information. Furthermore, investigations
have been launched into historic financial mismanagement at the Syrian Arab Publishing and
Distributing Company and the Al Wahda Foundation, two of Syria’s major state-run media
conglomerates. Whether these initial steps will translate into genuine liberalization of Syria’s
long-captive media sector remains to be seen.

In conclusion, the public media landscape in the MENA region remains largely bleak, with no
substantive improvement, and, in many cases, further deterioration, observed over the past
year. Tight state control, opaque governance, and punitive censorship continue to define the
region’s media ecology. Barring sweeping structural reforms, these trends are expected to
persist in the immediate future.

Page 23



Asia

The state and public media landscape in Asia has undergone dynamic changes in 2025.
Although the sector remains heavily dominated by government influence, with over 70% of the
120 public media outlets surveyed in this report still classified as State-Controlled (SC), the
overall number of SC outlets has dropped from 92 in 2024 to 86 in 2025. Four significant
reclassifications occurred in Indonesia’s public broadcaster TVRI and national radio network
RRI, along with Japan’s NHK and South Korea's KBS, which all have regained editorial
independence from state authorities. This shift signals both a pushback by critical journalists
and a groundswell of support from the general public.

At the same time, many Asian state-administered media organizations have seen their budgets
severely cut, as governments scale back financial support and curtail official incentives for these
organizations. Whether these measures reflect genuine efforts at sound fiscal governance or
serve as a warning signal from governments unhappy with certain media narratives, the strain
on budgets represents a troubling trend across the region.

Efficiency measures have also driven many domestic state-administered media institutions to
seek additional funding from Chinese enterprises and to forge closer partnerships with Chinese
state media. In particular, China’s expanding media presence and growing influence in leading
Southeast Asian media companies has not only provided a lifeline for struggling outlets but has
also contributed to shaping a more favorable image of China among Southeast Asian audiences.

Page 24



Number of state and public media in Asia (2023-2025)

2023 2024 2025
Captured Public/State Managed Media 13 17 15
(CaPu)
Captured Private Media (CaPr) I 8 I 8 I 8
Independent Public Media (IP) I 5 3 7
Independent State Funded and State 3 5 4
Managed Media (ISFM)
Independent State Managed Media (ISM) I 3 2 3
Total 125 124 120

Source: Media and Journalism Research Center + Created with Datawrapper

Overview of state and public media in Asia (2023-2025)

Expressed in % of total state/public outlets in the region

al

75% T4% 72%

6%

2023 2024 2025

State Controlled Media (SC) [Jij Captured Public/State Managed Media (CaPu) Captured Private Media (CaPr) . Independent Publ
Media (IP) [ Independent State Funded and State Managed Media (ISFM) [Jjj Independent State Managed Media (ISM)

Source: Media and Journalism Research Center (MJRC) - Created with Datawrapper

Turning first to the encouraging developments, the progress achieved by Indonesia’s TVRI and
RRI owes much to the determination of their media professionals, who have pushed both
outlets to take a more active role in airing local and national debates, often on politically
sensitive and controversial issues, as well as broader social concerns. Despite the absence of an
independent commission or an ombudsman-style body to handle public complaints and protect
editorial autonomy, both TVRI and RRI are pursuing ambitious digital transformation strategies,
emphasizing credibility and adaptability in today’s era of information disruption.

ic

Page 25



The two outlets were also commended for their joint efforts to counter disinformation and hoax
campaigns during the 2024 General Election. In parallel, the Indonesian parliament has
proposed a bill to merge TVRI, RRI, and ANTARA, the national news agency, into a single
media holding, in an effort to accelerate innovation and consolidate resources.

Japan’s world-renowned national broadcaster, NHK, also operating a major English-language
international television network, has managed to regain its editorial independence, with no
documented cases of direct government intervention in its reporting uncovered since 2024. Like
many other state-administered nationwide media companies in Asia, NHK remains highly
vulnerable to political interference through board appointments and the pressures of self-
censorship, particularly when covering major government scandals. Nevertheless, NHK has
historically been regarded as a respected independent public broadcaster committed to
providing balanced coverage of Japanese politics. Despite the positive developments in the past
year, NHK’s relationship with government officials will require close monitoring.

Similar to NHK, South Korea’s KBS has long stood as a champion of independent public media
in Asia throughout its nearly century-long existence. However, in 2024 the State Media Monitor
downgraded KBS to the category of Captured State/Public Media (CaPu), citing significant
government pressure on its financial autonomy and the cancellation of a major current affairs
program under the politically appointed president, Park Min. The political resurgence of the
Democratic Party and the electoral victory of its candidate, Lee Jae-myung, in the 2025 General
Election reignited debates on KBS’s governance and led to the introduction of a reform bill.
Passed in August 2025, the amendment to the Broadcasting Act paves the way for greater
public participation in selecting KBS leadership and limits political influence in determining the
composition of its new Board of Governors. All of these developments resulted in KBS being
reclassified in 2025 as Independent Public (IP), the highest category of independence within the
typology applied in this project.

Further improvements may soon materialize in Bangladesh. Following the collapse of former
President Sheikh Hasina’s autocratic regime and her self-imposed exile to India, the interim
government led by Muhammad Yunus established the Media Reform Commission in September
2024. The commission was given two primary mandates: to secure editorial autonomy for
journalists at Bangladesh Television (BTV) and Bangladesh Betar, the country’s flagship public
service media outlets, and to review all media-related policies enacted over the past 15 years.
In March 2025, the commission also proposed merging BTV, Bangladesh Betar, and BSS, the
national news agency, into a unified entity called the National Broadcasting Corporation,
overseen by a single regulatory board. At the same time, reforms have begun within the
existing media organizations, with new leadership teams drawn from experienced journalists
and media professionals, while the creation of an independent oversight body is currently under
debate in parliament.

In summary, this past year has witnessed a wave of positive developments across Asia’s state
and public media. These shifts may suggest that government control over public media
institutions is now facing heightened public scrutiny. At the same time, political interference in
editorial independence has become more blatant, provoking widespread pushback against
authoritarian leaders.

Page 26



Nevertheless, a new and troubling trend has also emerged, with governments slashing financial
contributions to state-administered media organizations. Officials often justify these measures
as part of efficiency drives, introduced in response to global economic uncertainty and
geopolitical tensions, including President Donald Trump’s tariff agenda and the ongoing
conflicts in Gaza and Ukraine. However, many media experts argue that such cuts are also
intended to discourage journalists from pursuing coverage that is critical of ruling governments.
Finally, such budget reductions may also reflect the pressures of a broader economic crisis,
prompting governments to reassess the value of sustaining propaganda-driven media and, in
turn, exposing a more pragmatic, yet instrumental, approach to the role of public media in
consolidating political power.

In September 2024, the Nepalese government passed a bill to merge Nepal Television (NTV)
and Radio Nepal into a new entity called Public Service Broadcasting Nepal (PSBN), which is
described as an effort to “advance the communication industry as a knowledge-based industry”
and to promote press freedom.[3] However, instead of granting PSBN full autonomy, the
legislation placed it under the direct control of the Ministry of Communications. As part of the
restructuring, early retirement packages have been offered to employees of both legacy
institutions while the overall organizational framework of PSBN is still under review. The
creation of PSBN has also been framed as an efficiency measure, intended to reduce spending
from the national budget on media.

Elsewhere in South Asia, a similar proposal was introduced in Sri Lanka in February 2024 to
merge the Sri Lanka Rupavahini Corporation (SLRC) and the Sri Lanka Broadcasting
Corporation (SLBC) into a single media holding, aimed at addressing financial inefficiencies and
reducing service overlap amid operational losses incurred since 2022. However, by June 2025
the government shelved the plan, citing structural incompatibilities between the two
organizations, and instead opted to keep SLBC and SLRC separate while pursuing a more
unified strategic roadmap. Critics contend that the short-lived merger proposal was less about
efficiency and more about exerting pressure on journalists to align more closely with official
narratives.

Continuing this wave of austerity-driven restructuring, the Vietnamese government decided to
disband Vietnam Digital Television (VTC) and fold its remaining assets into Vietham Television
(VTV), now the country’s sole national broadcaster. VTC had been recognized for offering more
diverse programming, particularly in non-political areas such as environmental issues, sports,
and niche reporting on rural livelihoods. However, with VTC now fully absorbed into VTV,
which functions as the de facto propaganda arm of the Socialist Party, media activists have
criticized the move as a narrowing of public discourse and a further intensification of state-
driven propaganda.

The wave of austerity has also extended to some of Asia’s most independent public media
institutions. In March 2025, Taiwan’s Yuan Parliament passed a budget-cutting amendment
that targeted the country’s public media. As a result, PTS, the flagship television network, saw
its budget reduced by 25 percent, while TaiwanPlus, the international digital streaming service
under the Taiwan Broadcasting System (TBS), faced a 50 percent cut. Media observers warn
that such reductions not only threaten the quality and sustainability of Taiwan’s domestic public
broadcasting but also undermine Taiwan’s ability to reach international audiences and
counterbalance China’s expanding media influence.

[3] Radiolnfo Asia. (2023, May 19). Radio Nepal and Nepal Television to be merged.
Retrieved from https:/fradioinfo.asia/news/radio-nepal-and-nepal-television-to-be-merged/

Page 27


https://radioinfo.asia/news/radio-nepal-and-nepal-television-to-be-merged/

These efficiency measures, combined with intense financial pressures on operating costs and
the persistent threat of budget cuts, have caused many Asian media organizations to lose
editorial autonomy. Without a sustainable funding base, critical news reporting becomes
increasingly untenable, creating a potential make-or-break moment for public interest
journalism in the region. In response, some media firms have sought international partnerships
to attract foreign investment. Yet, as in many other sectors, Asian media companies are
increasingly turning to Chinese investors and influence as they expand their networks, a shift
that raises serious concerns for their independence.

Vietnam, home to one of the largest Chinese diaspora communities, hosts numerous local
media outlets that provide news and programming in Chinese, including Voice of Ho Chi Minh’s
People, Sai Gon Giai Phong, the Vietham News Agency (VNA), and VTV. Most notably, in April
2025 VTV entered into a multi-disciplinary partnership with China Media Group (CMG) to
collaborate on co-producing content focused on technology, artificial intelligence, infrastructure,
and shared political and cultural milestones. The partnership is framed as a way to strengthen
bilateral ties between the two countries and to promote people-to-people diplomacy.

Chinese influence has run deep in the Indochina Peninsula since the late 2010s, as
demonstrated by the launch of Chinese-language news portals operated by the Lao Press in
Foreign Languages on Chinese social media platforms WeChat and Weibo in 2019. Since 2018,
the Chinese government has also been the primary benefactor of Lao National TV, providing
equipment upgrades, technical assistance, and direct financial support that has accounted for as
much as 40 percent of its annual budget.

Two other ASEAN[4] member states, which clashed in border skirmishes in July 2025, Thailand
and Cambodia, are also among the prime recipients of Chinese funding in their public media
sectors. Thailand signed an agreement with the Chinese government in 2019 to facilitate news-
sharing initiatives between Xinhua News Agency and 12 Thai media outlets, as part of the so-
called “ASEAN-China Year of Media Exchange.”[5] Thailand’s largest public media outlet, Thai
PBS, faced backlash in 2023 when it allegedly removed an interview with Taiwan’s foreign
minister under pressure from Beijing.

On the other hand, Cambodian outlets Fresh News and Nice TV have both reportedly received
funding from Chinese central and local government sources to sustain their operations. The
explicit support of Fresh News’s CEO, Lim Chea Vutha, for China is well known.[6] With its
large online audience, Fresh News has not only become one of the most widely viewed news
sources in the country, but it has also developed deep ties to Chinese propaganda, regularly
republishing content produced by Xinhua and CGTN in both English and Khmer. Lim has also
drawn frequent criticism for his lavish, Beijing-funded trips to China.[7] These cases underscore
Cambodia’s heavy dependence on Chinese assistance and highlight its vulnerability as an
amplifier of Chinese propaganda.

[4] The Association of Southeast Asian Nations (ASEAN) is a regional intergovernmental organization founded in 1967 to promote
political, economic, and security cooperation among its ten member states: Brunei, Cambodia, Indonesia, Laos, Malaysia, Myanmar,
the Philippines, Singapore, Thailand, and Vietnam.

[5] Chia, J. (2020). Thai Media is Outsourcing Much of Its Coronavirus Coverage to Beijing and That's Just the Start. Thai
Enquirer.Retrieved August 18, 2025, from https://www.thaienquirer.com/7301/thai-media-is-outsourcing-much-of-its-coronavirus-
coverage-to-beijing-and-thats-just-the-start/

[6] Loomis, R. & Holz, H. (2020). China’s Effort to Shape the Information Environment in Cambodia. Center for Naval Analyses.
Retrieved on August 24, 2025, https://www.cna.org/reports/2020/09/1IM-2020-U-026221-Final.pdf

[71 AFP. (2018). Cambodia’s Fresh News: is it journalism with Chinese characteristics?. South China Morning Post. Retrieved on
August 24, 2025, at https://www.scmp.com/news/asia/east-asia/article/2149029/cambodias-fresh-news-it-journalism-chinese-
characteristics?module=perpetual_scroll_0&pgtype=article

Page 28


https://www.thaienquirer.com/7301/thai-media-is-outsourcing-much-of-its-coronavirus-coverage-to-beijing-and-thats-just-the-start/
https://www.thaienquirer.com/7301/thai-media-is-outsourcing-much-of-its-coronavirus-coverage-to-beijing-and-thats-just-the-start/
https://www.cna.org/reports/2020/09/IIM-2020-U-026221-Final.pdf
https://www.scmp.com/news/asia/east-asia/article/2149029/cambodias-fresh-news-it-journalism-chinese-characteristics?module=perpetual_scroll_0&pgtype=article
https://www.scmp.com/news/asia/east-asia/article/2149029/cambodias-fresh-news-it-journalism-chinese-characteristics?module=perpetual_scroll_0&pgtype=article

As Southeast Asia’s largest economy and most populous nation, Indonesia has partnered with
China so closely that it mirrors the level of Chinese influence seen among journalists in parts of
Africa. Metro TV, Indonesia’s leading television news network, has been broadcasting daily
Mandarin-language news programs since 2000 to serve the country’s sizable Chinese
Indonesian community. The content was originally produced by local journalists and only later
translated and presented in Mandarin. However, in 2019 Metro TV signed an agreement with
China Media Group (CMG) to publish and republish Chinese-produced content, following in the
footsteps of The Jakarta Post, an English-language newspaper that circulates content from
China Daily, and Antara, Indonesia’s official news agency, which entered into similar
arrangements with China Global Television Network (CGTN) and Xinhua.

Freedom House has reported that many young Indonesian journalists have been sent to China
for journalism training, organized trips, and educational programs.[8] Upon returning, a number
of them echo Beijing’s official narratives in a favorable light, including on sensitive issues such
as human rights abuses in Xinjiang Province.

China’s overarching influence in the Southeast Asian state media landscape has also extended
into Singapore. Despite being a wealthy and relatively liberal nation, Singapore’s largest media
conglomerate, SPH Media Trust (SMT), entered into a partnership with Xinhua to deepen media
collaboration and, in its own words, “to tell the China-Singapore development story.” Such
partnerships could further narrow critical coverage of China and embed state-driven bias within
Singapore’s media landscape.

The recent surge in Chinese media presence across Asia has not occurred in a vacuum. Rather, it
reflects a broader trend in which more nations are being drawn into Beijing’s orbit through
multilateral frameworks such as the Belt and Road Initiative, the Digital Silk Road, and even
BRICS. Since the majority of state-administered media organizations in Asia remain under
government control, the closer Asian leaders move toward China’s sphere of influence, the
more normalized it may become to see Chinese-produced content flooding the region’s
information space.

In conclusion, Asia’s state and public media landscape in 2025 is defined by a dual trajectory.
On one hand, the reclassification of Indonesia’s TVRI and RRI, Japan’s NHK, and South Korea’s
KBS demonstrates that editorial independence can be reclaimed when journalists and citizens
push back against political interference. On the other, budget cuts, efficiency drives, and the
growing reliance on Chinese partnerships point to a countervailing trend that threatens to
deepen state control and external influence. While reforms such as those underway in
Bangladesh suggest possible openings for more independent public service media, austerity
measures and China’s expanding footprint across the region risk narrowing the space for
pluralism and critical reporting. Taken together, these developments reveal a media
environment in constant transition, where the struggle for independence is real but increasingly
constrained by financial vulnerability and geopolitical pressure.

[8] Rakhmat, M. Z. (2022). Beijing’'s Global Media Influence 2022: Indonesia. Freedom House. Retrieved August 19, 2025,
fromhttps://freedomhouse.org/country/indonesia/beijings-global-media-influence/202

Page 29


https://freedomhouse.org/country/indonesia/beijings-global-media-influence/202

Latin America
and the
Caribbean

The state-control model remains the dominant paradigm across Latin America and the
Caribbean, with more than three-quarters of the 67 state and public media companies surveyed
in the region falling into this category. The region includes several highly centralized state
economies—among them Cuba, Venezuela, and Nicaragua—as well as the increasingly
authoritarian regime of President Nayib Bukele in El Salvador, where public/state media outlets
remain tightly controlled and heavily dependent on the government.

The State Media Monitor project observed no significant improvements in the independence of
state and public media in the region over the past year. On the contrary, we added two more
state-affiliated media firms in El Salvador—Grupo Samix and Grupo Orbita—both classified as
captured public/state-managed media (CaPu). Owing to insufficient evidence of public
ownership, we also removed Universidad de San Carlos de Guatemala Broadcasting from
SMM’s typology. Likewise, the Cuban union-run weekly Trabajadores, which has ceased
offering publicly available news and now confines itself to internal union updates, was
excluded from this year’s analysis.

Apart from spending cuts, and the persistent threat of them, across several public service media
outlets, notably in Mexico, Bolivia, and Honduras, few emerging trends in the Latin America
region were observed. In El Salvador, the backsliding of democracy accelerated following a
constitutional amendment enabling President Nayib Bukele to remain in power for life.
Independent journalism has become almost impossible, with all public media outlets
repurposed to serve the government’s political agenda. In Cuba, the last remaining bastion of
communism in the Western Hemisphere, media freedom remains under constant assault.

Page 30



Number of state and public media in Latin American and the Caribbean (2023-2025)

2023 2024 2025
State Controlled Media (SC) 50 _
Independent State Funded and State Managed Media (ISFM) I 5 I 5 l 5
Independent State Funded Media (ISF) E
Captured Private Media (CaPr) I 1 | 1 I 1
Captured Public/State Managed Media (CaPu) I 2 I 2 I 4

Source: Media and Journalism Research Center « Created with Datawrapper

Overview of state and public media in Latin America and the Caribbean (2023-
2025)

Expressed in % of total state/public outlets in the region

77% T7% 76%

2023 2024 2025

State Controlled Media (SC) [l Independent State Funded Media (ISF) . Independent State Funded and State Managed Media
(ISFM) Captured Public/State Managed Media (CaPu) [Jjj Captured Private Media (CaPr)

Source: Media and Journalism Research Center « Created with Datawrapper

While Latin America retains a more diverse state and public media landscape than many other
regions, political pressure and threats to independent journalism are mounting. Populist
politicians in positions of power have openly targeted state and public media they cannot fully
control, fuelling self-censorship and hastening the collapse of critical reporting.

Page 31



Conclusions:

The Rise of a Government-Dominated
Media Order

The 2025 State Media Monitor underscores a grim reality: globally, state and public media are
edging ever closer to becoming extensions of government power. What were once exceptions
—the direct steering of editorial agendas by political authorities—are increasingly the rule.
Independent journalism survives, but mostly in fragile pockets, often under siege.

Political leaders are tightening their grip on coverage of sensitive conflicts, governments are
using financial leverage to discipline broadcasters, public media are treated as bargaining chips
after elections, and major global powers—most visibly China—are expanding their influence by
filling funding gaps. Together these dynamics are producing a global information space
dominated less by pluralistic journalism and more by propaganda clashes between states. In
many regions, the very idea of public service broadcasting as a democratic institution is being
hollowed out.

This trajectory carries two major dangers. The first is that as public media lose independence
and credibility, citizens turn away from them. Audiences—especially younger ones—are already
shifting toward social platforms, where information flows are unregulated and disinformation
flourishes. The second is systemic: as governments pour resources into their own media and
attack those of their rivals, the global media system risks becoming a battlefield of competing
propaganda machines, with less space for fact-based journalism that serves the public interest.

Reversing this trend is already extraordinarily difficult. The conditions that sustain editorial
independence—insulated and predictable funding, depoliticized governance, and robust legal
safeguards—are being eroded in most regions. Single reforms or frameworks, like the European
Media Freedom Act, at best can provide partial templates and a degree of leverage in specific
jurisdictions. Globally, the defense of independent public media will depend on a patchwork of
strategies: stronger international monitoring and solidarity networks, legal and institutional
reforms tailored to local contexts, and, critically, sustained pressure from journalists and civil
society to demand transparency, accountability, and professional standards. These efforts may
not prevent capture and state dominance everywhere, but without them, the space for genuine
public service journalism will continue to shrink.

The lesson of 2025 is sobering: independence is not a default condition but a contested
achievement. If left undefended, it will be dismantled piece by piece until public media
become indistinguishable from state propaganda.

Page 32



Methodology

Research process
The foundation of this study is the State Media Database, first created by media scholar Marius
Dragomir in 2004 and subsequently updated in the following stages:

a) Global updates (2006, 2010, 2013, 2020-2025);

b) Latin America (2006, 2012, 2025);

c) Europe, North America, Australia, and New Zealand (2005, 2009, 2012, 2013, 2015, 2017,
2020, 2025);

d) Sub-Saharan Africa (2014, 2022-2025);

e) Asia, including parts of Eurasia (2005, 2008, 2012, 2015, 2019, 2022-2025);

f) Middle East and North Africa (MENA) (2015, 2019, 2022-2025).

Country coverage in 2025

The 2025 update covers a total of 170 countries, the same sample size as in 2024. In Monaco
and Liechtenstein no state-administered media were identified (Liechtenstein’s public radio
closed in 2025). For this edition, a total of 363 interviews with local media experts and
journalists were conducted.

Methodological changes in 2022

Since 2022, the study has treated media outlets as individual entities that provide services
across various platforms (television, radio, print, online). To ensure comparability across
countries and regions, the analysis counts operators as entities, rather than the number of
channels or assets within their portfolio. This change affected the classification in some
countries. For instance, in Nigeria, as of 2022 all outlets operating at the state level are counted
separately from those at the federal level. Where multiple state media are operated by a single
government unit or company, they continue to be counted as one entity.

Interviews and expert input

In addition to documentary and statistical sources, the study relies heavily on interviews with
local experts, journalists, and civil society actors. These interviews serve several purposes: they
provide up-to-date contextual insights, help verify and supplement official records, and capture
informal practices of political influence that are not visible in legal or financial documents.
Interviewees are selected based on their professional expertise, regional knowledge, and
independence from government or media owners. Information gathered from interviews is cross-
checked against documentary sources whenever possible to ensure accuracy and consistency.

Page 33



Criteria

The classification of outlets in the State Media Database is based on three main criteria:
a) Funding;

b) Management and governance;

c) Editorial control.

Methods of categorization

Step 1: Data collection

a) Funding: budget of state media and sources of revenue.
o Tier 1 sources: annual reports of state media, legal acts establishing funding models.
o Tier 2 sources: media coverage, NGO reports, academic studies.

o Tier 3 sources: interviews with experts or insiders, investigative reporting.

b) Management and governance: ownership, control, and appointment mechanisms.
¢ Tier 1 sources: annual reports of state media, legal acts defining governance.
¢ Tier 2 sources: media coverage, NGO reports, academic studies.

¢ Tier 3 sources: interviews with experts or insiders, investigative reporting.

c) Editorial control: assessment of whether editorial decisions are politically influenced.

¢ Tier 1 sources: legal statutes designating outlets as propaganda organs; official statements
confirming propaganda roles.

o Tier 2 sources: media coverage, NGO reports, academic studies.

o Tier 3 sources: interviews with experts or insiders, investigative reporting, and content
analysis (applied in specific contexts).

Content analysis note:

In selected countries, content analysis was conducted to complement other data sources. This
analysis focused on periods of heightened political sensitivity—such as elections, conflict
coverage, or major policy debates—and examined a sample of news items across television,
radio, and online platforms. The purpose was not to measure overall output, but to identify
systematic editorial patterns: disproportionate coverage of ruling parties, censorship of
opposition voices, or alignment with government narratives during crises. Findings from content
analysis are always triangulated with interviews and documentary sources before classification
decisions were made.

Page 34



Step 2: Data analysis

Using the information gathered and applying the criteria above, outlets were classified according
to the State Media Matrix typology.[9]

Research limitations

The media sector is highly dynamic, and outlets can rapidly shift between categories—for
example, moving from independent to captured, or from captured to state-controlled. Such
changes cannot always be fully reflected in a study of this type. It is possible that, at the time of
publication, some outlets qualify for a different category due to recent political developments or
managerial changes. However, these discrepancies do not significantly alter the overall global
trends documented here. Moreover, such changes are tracked continuously in the online State
Media Monitor database[10], the most comprehensive repository of state media worldwide,
which has been updated regularly as of 2020.[11]

[9] The detailed methodology of the study can be accessed at https://statemediamonitor.com/methodology/.
[10] Available at www.statemediamonitor.com.

[11] The full list of the state and public media covered by the study is available online at
https://statemediamonitor.com/category/global-Llist/.

Page 35



Appendix. State Media Matrix

State Media Matrix: A Typology of State and Public Media

Funding: Predominantly (over 50% of budget) state-funded; Governance: Control of governing structures and/or ownership; Editorial control: Editorial control: Government control over

editorial decisions

Ownership / Editorial
Model Funding Governance Control Description Performance
Public service media insulated
Independent Public No No No from government interference Highest level of
Media (IP) through funding and governance independence
safeguards
State-owned or governed but not : f
Independent State ) Medium-high
predominantly state-funded; ; s
Managed / Owned No Yes No editorial autonomy generally independence; risk of
Media (ISM) respected politicisation
. . Medium-high
Reliant on state funding but : :
Independent State : = independence;
Funded Media (ISF) Yes No No gcﬂtecgtiear?c;ergr:gagovemance and vulnerable to financial
9 pressure
Independent State
Both funded and managed by the Lo .
}:gr:vd:acldahhggir;aged Yes Yes No state but without direct editorial P;ﬂ;(dél;?a‘lnﬂﬁgendence,
(ISFM) interference g
Captured Private Privately owned but financially légﬁgr?;ligggﬁggdaﬁ%%%d
Media (CaPr) No Yos Yos depende?t on state with government
contracts/advertising e
g%zguﬁ;l;;uggclor State-owned or managed outlets Lack of independence;
Owned Media Yes or No Yes Yes where authorities influence staffed by government
(CaPu) editorial content loyalists
Fully subordinated to state
ﬁ:td?ac(glét;nlled Yes Yes Yes authorities, functioning as h%‘;egaﬁgﬁggf
propaganda arms P
Source: Designed and conceptualized by Marius Dragomir - Created with Datawrappe:

Page 36



MJRC

Media and Journalism Research Center

Legal address
Tartu mnt 67/1-13b, 10115,
Tallinn, Harju Maakond, Estonia

Postal address
6 South Molton St, London,
W 1K 5QF, United Kingdom

MJRC has a cooperation agreement with
Universidade de Santiago de Compostela (USC)
Colexio de San Xerome, Praza do Obradoiro s/n,
CP 15782 de Santiago de Compostela.

WWww.journalismresearch.org
www.statemgdlamonltor.com
mjrc@journalismresearch.org

Artificial Intelligence (Al) Disclosure Statement

Grammarly was used

during the editing phase of this report to correct

grammar. No Al tools were involved in drafting or shaping the analytical

content of this study.

October, 2025


http://www.journalismresearch.org/

